Bookmakers en voedselbezorging
Er zijn
nieuwe merken en diensten in de sponsorsector bijgekomen, die gedurende de afgelopen tijd hebben geprofiteerd van de opleving aan bedrijvigheid. "
Bookmakers bevinden zich er nu, een sector waar veel geld in omgaat en die in verschillende markten investeren om het meeste eruit te halen; online bedrijven investeren ook veel in sponsoring.
We zien ook groei in de sector die zich specifiek richt op
voedselbezorging. We zagen bijvoorbeeld dat Just Eat Takeaway één van de hoofdsponsors werd van de Champions League. Deze bedrijven behaalden veel winst tijdens de lockdowns in alle landen en willen nu graag investeren in voetbal of sportsponsoring in het algemeen", aldus Ramon.
Vrouwensport en verantwoord ondernemen
Sporters waren altijd al
grote influencers in de sportindustrie en het afgelopen jaar waren ze nog meer de
woordvoerder voor sociale doelen. Ook zegt de helft van de jongere bevolking geïnteresseerder te zijn in merken die
maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). "Dit is een trend die de komende jaren doorzet, MVO wordt zeer waarschijnlijk één van de hoofddoelstellingen van veel sportmerken. Daarnaast is er ook een ontwikkeling richting vrouwensport, wat geen trend meer is wat mij betreft, maar een realiteit. We hebben het gezien in het voetbal, maar ook in veel andere sporten. Vrouwen spelen een leidende rol. Ze zijn aanwezig in de media en merken zijn naar hen op zoek.
Vrouwen in een leidende rol biedt mogelijkheden om nieuwe doelen te bereiken in de sportconsumptie. MVO zal zeker een ontwikkeling zijn om op in te zetten de komende jaren'', aldus de manager van Nielsen Sports.
Esports en tailor-made sponsoring
Clubs, grote sportcompetities en de sporters zelf zijn zich steeds meer bewust van de
waarde die ze te bieden hebben, maar ‘hetzelfde menu voor iedereen’ werkt niet bij het grote publiek. En de merken die interesse hebben om in hen te investeren, herinneren hen daar ook steeds meer aan. "In de afgelopen jaren zijn merken zich veel
bewuster geworden van wat ze willen, wat ze nodig hebben. Dat heeft de manier waarop ze met de clubs, sporters en competities omgaan, echt veranderd.
De merken willen
sponsordeals die niet alleen gericht zijn op naamsbekendheid, of op bepaalde media, maar dat ze
krijgen waarvoor ze betalen. Als je bijvoorbeeld een merk bent dat zich op jongeren richt, dan ben je hoogstwaarschijnlijk niet zo geïnteresseerd in de statische advertenties in de stadions, omdat je doelgroep meer op social media zit dan bij de club. Als je een overeenkomst met een club tekent, ga je dus om een
pakket op maat vragen. De tijd is voorbij dat clubs 10 sponsorpakketten bieden, elk met een bepaalde grootte en prijs, die ze verkopen aan 10 verschillende merken; elk merk vraagt nu wat ze met hun publiek willen communiceren."
De
esports-industrie wint gestaag nieuwe volgers, niet alleen qua deelnemers maar ook qua commerciële steun. Het is een jonge sector met veel mogelijkheden, en iedereen verkent die in zijn eigen tempo. "Het is beter de clubs te scheiden van de merken, omdat ze in een andere positie verkeren", zegt Ramon. "Clubs lopen een klein beetje achter omdat ze de neiging hebben om esports te linken aan hun traditionele sport. Ik bedoel, dat voetbalclubs bij esports bijvoorbeeld vooral aan de
FIFA-game denken. Er zijn nu ook clubs die iets anders doen, zoals
Schalke 04 esports,
FC Barcelona esports en
PSG esports; ze hebben teams die 'niet-sport' esports spelen.
En aan de andere kant zijn er de merken die esports hebben ontdekt. Ze hebben doorgaans een beter begrip van de aard van esports.
Burger King,
Nestlé en
Chupa chups hebben zich bijvoorbeeld gerealiseerd dat de traditionele kanalen hen niet zoveel opleveren, maar dat ze via esport-activatie in direct contact kunnen komen met hun potentiële klanten. En dat is wat ze nu doen."
En wat zegt
data-analyse hierover? Volgens de laatste studie van
Momentum, het marketingbureau van McCann, is meer dan 60% van de respondenten positief over merken die een speler of club sponsoren; 48% beschouwt de door hen geadverteerde producten als authentiek, en de kans dat ze een product kopen dat door een gamer of team wordt gesponsord, neemt met 44% toe.