Personal Branding: sporters positioneren zichzelf als merk - Johan Cruyff Academy
Personal Branding: topsporters positioneren zichzelf als merk
15 februari 2021
Studenten Johan Cruyff Academy organiseren “Fit voor de Rit” toertochten voor goede doel
Studenten organiseren “Fit voor de Rit” toertochten voor goede doel
16 juli 2021
Personal Branding: sporters positioneren zichzelf als merk - Johan Cruyff Academy
Personal Branding: topsporters positioneren zichzelf als merk
15 februari 2021
Studenten Johan Cruyff Academy organiseren “Fit voor de Rit” toertochten voor goede doel
Studenten organiseren “Fit voor de Rit” toertochten voor goede doel
16 juli 2021
parallax background

Innovatief leren denken in sportmarketing: sleutel voor commercieel succes

Met behulp van het Design Thinking-model leren de studenten van de Johan Cruyff Academy hoe ze hun innovatieve ideeën als sportmarketing concept kunnen pitchen.

Er zijn maar twee dingen waarmee je geld verdient - innovatie en marketing, al het andere is kosten”. Onder het motto van deze bekende quote van de inmiddels overleden organisatiedeskundige Peter F. Drucker, gingen de student-sporters van de Johan Cruyff Academy Groningen aan de slag om innovatieve oplossingen te bedenken voor problemen die zij zelf in hun sport tegenkomen.

“Via het model leren ze vernieuwende oplossingen te bedenken voor iets waar zij als sporters tegenaan lopen” – Simone Kempees

Docente Simone Kempees begeleidt de studenten hierbij: “Vernieuwingen zijn vooral succesvol als de bedenkers rekening houden met de eindgebruiker. Bedrijven passen daarbij vaak het Design Thinking model toe. Dat geldt ook voor onze studenten, die via het studieonderdeel ‘Innovatie’ het model gebruiken, om vernieuwende oplossingen leren te bedenken, voor iets waar zij zelf – als sporters – tegenaan lopen.”
Design Thinking is een manier van werken om bij innovatie de ervaring van de klant of gebruiker centraal te stellen”, aldus Simone. “Een belangrijk kenmerk ervan is actie: vandaag beginnen, prototypes bouwen en direct testen. De methode stelt innovators, startende ondernemers en ondernemende professionals in staat om op een efficiënte en praktische manier, producten en diensten te vernieuwen en uit te proberen.”

Waarom is 'Innovatie' een studieonderdeel?

De studenten aan de Johan Cruyff Academy volgen de opleiding Sportmarketing op hbo-niveau, een leerroute van Commerciële Economie. Het draait dus om marketing en sales, maar het optimaliseren van services of producten, levert vaak niet zo heel veel meer op.

Innovaties wel, daarmee kan je enorme successen genereren, ook commercieel gezien! De uitkomsten zijn echter doorgaans veel minder goed te voorspellen, dan bijvoorbeeld bij het aanpassen van een bestaande aanbod.

“De studenten leren ook om te gaan met onzekerheid, wat vaak een rol speelt bij innovatieve processen” – Simone Kempees

Het ontwikkelen en op de markt brengen van innovatieve producten, gaat dus vaak gepaard met veel onzekerheid. Daarom is het onderdeel van de studie, zodat ze een kans hebben om te leren hoe ze met de creatieve en innovatieve processen bij de productontwikkeling en de marketing ervan, om kunnen gaan.

Tot op welke hoogte speelt creativiteit een rol?

Oei, creativiteit is alles! Daarin dagen we ze volledig uit! Ik zit zelf ook in de creatieve business en dan moet je jezelf ook continu uitdagen om het brein creatief te gebruiken.

“Ze leren ook uit hun comfortzone te stappen en dat je bij creatieve en innovatieve processen fouten mag maken” – Simone Kempees

Het is heel mooi om te zien, hoe studenten uit hun comfortzone gaan. Sommigen gaan het haast eng vinden om fouten te maken, maar zij leren dan wel, dat je bij deze creatieve en innovatieve processen juist oneindig veel fouten mág maken. Het Design Thinking model biedt ook wat dat betreft houvast.

Hoe gaan de studenten innovatief aan de slag?

Innovatie is als studieonderdeel eigenlijk niets anders dan op een andere manier naar bestaande uitdagingen kijken. Het gebeurt vaak dat een nieuw idee wordt afgeschoten, door reacties als ‘het bestaat al’, ‘het kan niet’ of ‘leuk, maar heb je hier al aan gedacht?’

“Het is iets wat mij aan het hart gaat: Wees creatief en denk in oplossingen" – Simone Kempees

Als je echter leert erop in te spelen en als de studenten zich uitgedaagd voelen om met oplossingen te komen die misschien niet zo voor de hand liggen, dan stimuleer je hun creativiteit. En dat is iets wat mij heel erg aan het hart gaat! Er zijn geen foute antwoorden of ideeën, wees creatief, denk in oplossingen!

“Met behulp van het model lossen studenten een bestaand probleem in de sport, op een heel concrete manier op" – Simone Kempees

Met behulp van het Design Thinking model hebben de studenten een houvast om de innovatieve processen beter te begrijpen. Het helpt om na te denken over wat ze nou precies willen verbeterenen vooral ook: waarom. Door de stappen van het Design Thinking model te doorlopen, start je met een bestaand probleem in de sport en los je dat op een heel concrete manier op.

De studenten passen de innovatiemethodiek toe op een echt vraagstuk. Ze beschrijven, onderbouwen en evalueren hoe ze de stappen van Design Thinking hebben doorlopen om een innovatie uit te werken, waarbij ze de ervaring van de eindgebruiker als uitgangspunt moeten nemen.

Welke innovaties zijn er zoal bedacht?

De studenten pitchen hun innovatieve oplossing, door ze aan ons – de docenten – te presenteren. Afgelopen studiejaar hadden studenten bijvoorbeeld oplossingen bedacht voor gezonder voedsel langs de weg en anderen kwamen met een duurzame oplossing om wegwerpplastic tegen te gaan bij verpakkingen in de paardensport. En een derde groep had een prachtig nieuw prototype bedacht voor kokers voor tennisballen, zodat die niet wegrollen, waarbij ik ook dacht: 'joh, dat moet de markt op!'

“Het mooie is dat je kan werken aan oplossingen voor je eigen sport, in mijn geval iets wat momenteel enorm veel irritaties bij me oproept" – Willie Nijborg

Tennisser Willie Nijborg bedacht samen met Nynke Letmaath en Carmen Bakker – die beiden paardensport beoefenen – het innovatieve idee voor de tennisballenkokers. Ze zegt erover: "Het mooie aan het project is dat je aan iets kan werken dat je enorm helpt in je eigen sport. Hierdoor kan je je eigen situatie een stuk verbeteren, in mijn geval vooral de enorme irritaties die op dit moment die tennisballenkokers bij mij oproepen."

Willie gaat hieronder in op de oplossing voor de tennisballenkokers en is van plan contact te zoeken met de producent die ze maakt.
Willie Nijborg - Innovatie in sportmarketing - Johan Cruyff Academy

Tennisspeelster Willie Nijborg

"Onze probleemstelling was dat de tennisballenkokers momenteel niet van duurzaam, milieuvriendelijk materiaal worden gemaakt, dat je de dop te vaak kwijtraakt en dat de koker te vaak de baan oprolt tijdens een rally, wat zeer vervelend kan zijn. Om dit op te lossen, hebben wij een koker bedacht die niet kan rollen, waarbij de dop vastzit aan de koker, en die gemaakt is van karton waar een gripje aan vastgemaakt is, zodat er veel minder verpakkingsmateriaal nodig is. Wij vonden dit een goed idee, omdat er hiermee in één klap meerdere problemen worden opgelost, wat het tennisplezier enorm ten goede zal komen."