
Hoe Olympisch skateboardster en student Roos Zwetsloot haar eerste kinderboek schreef
27 mei 2025
Hoe Olympisch skateboardster en student Roos Zwetsloot haar eerste kinderboek schreef
27 mei 2025
De impact van een sportmerk: FC Utrecht voor een vitalere samenleving
Tweedejaars studenten van de Johan Cruyff Academy Tilburg kregen de kans om voor FC Utrecht aan projecten te werken die bijdragen aan een gezonder Utrecht
Hoe ziet het eruit als sportstudenten de kans krijgen om echte maatschappelijke impact te maken via een Eredivisieclub? Tweedejaars studenten SPECO Sportmarketing van de Johan Cruyff Academy Tilburg kregen deze unieke kans: voor FC Utrecht aan projecten werken die bijdragen aan een gezondere samenleving. Geen theoretische casus, maar een praktijkopdracht met zichtbare impact op jongeren. Bas van Zuidam, student én wielrenner, was één van hen. Hij vertelt over hun missie, aanpak én het resultaat: een scholenprogramma voor de regio tegen overmatig alcohol- en drugsgebruik, met FC Utrecht als inspirerende partner, die een bijdrage wil leveren aan een vitaler Utrecht.
"Een mooie motivator: als de klas actief meedeed, wachtte een beloning in stijl — een uitje naar FC Utrecht, inclusief een ontmoeting met trainer Ron Jans en enkele spelers"
Van onderzoek tot impact
“De opdracht bestond uit twee delen: fanactivatie en impact driven partnerships,” legt Bas uit. “Voor dat tweede onderdeel werd ons gevraagd een maatschappelijk probleem aan te pakken dat speelt in de regio Utrecht. Na onderzoek, benchmarking en een analyse van de club — van cultuur tot financiën — kwamen we op het idee voor een onderwerp dat ons raakte: een scholenprogramma tegen alcohol- en drugsgebruik onder jongeren.” Het team heeft een scholenprogramma ontwikkeld voor leerlingen van rond de 13 jaar. In een reeks korte lessen krijgen de scholieren inzicht in de risico’s van alcohol en drugsgebruik én hoe ze daar zelf invloed op kunnen uitoefenen. Een mooie motivator: als de klas actief meedeed, wachtte een beloning in stijl — een uitje naar FC Utrecht, inclusief een ontmoeting met trainer Ron Jans en enkele spelers.

Bas Zuidam, wielrenner en student Johan Cruyff Academy Tilburg.

Geïnspireerd door ‘Unbox jezelf, unbox een ander’
De studenten lieten zich inspireren door FC Utrecht’s campagne 'Unbox jezelf, unbox een ander' en kozen ervoor om elementen daarvan door te vertalen naar hun scholenproject. “Wat ons opviel, is dat jongeren zich écht betrokken voelen als er rolmodellen meedoen,” zegt Bas. “Daarom hebben wij ook bekende gezichten van de club ingezet. Ons logo en de slogan ‘Jij hebt controle en alcohol niet’ zijn bovendien ontworpen in de stijl van de club, met de herkenbare kleuren van FC Utrecht. Zo voelt het programma als iets van henzelf.”
Leren van de bestaande clubcultuur
Werken met een professionele voetbalclub bracht de nodige uitdagingen met zich mee. “Je komt erachter hoe complex een organisatie als FC Utrecht is,” zegt Bas. “Je denkt eerst: een voetbalclub heeft geld zat. Maar op de eindbalans zie je dat er vaak beperkt ruimte is voor maatschappelijke projecten. Dat vraagt om creativiteit en slimme oplossingen binnen een beperkt budget.”
"De fans komen uit Utrecht en omstreken, ze zijn écht betrokken. Dat betekent dat we met ons project ook moesten aansluiten bij wat voor hen relevant is"
Daarnaast leerden de studenten omgaan met de clubcultuur. “De fans komen uit Utrecht en omstreken, ze zijn écht betrokken. Dat betekent dat we met ons project ook moesten aansluiten bij wat voor hen relevant is. Een landelijke campagne zou hier niet aanslaan. Alles moest passen bij het DNA van de club — zelfs de toon van onze communicatie.”

Fantribune FC Utrecht. Credits: FC Utrecht.

Bas Zuidam en de medestudenten van Johan Cruyff Academy Tilburg hebben zin om Utrecht te verkennen.