Het geheime skategenootschap - Roos Zwetsloot - Johan Cruyff Academy.
Hoe Olympisch skateboardster en student Roos Zwetsloot haar eerste kinderboek schreef
27 mei 2025
Het geheime skategenootschap - Roos Zwetsloot - Johan Cruyff Academy.
Hoe Olympisch skateboardster en student Roos Zwetsloot haar eerste kinderboek schreef
27 mei 2025

 

De impact van een sportmerk: FC Utrecht voor een vitalere samenleving

Tweedejaars studenten van de Johan Cruyff Academy Tilburg kregen de kans om voor FC Utrecht aan projecten te werken die bijdragen aan een gezonder Utrecht

Hoe ziet het eruit als sportstudenten de kans krijgen om echte maatschappelijke impact te maken via een Eredivisieclub? Tweedejaars studenten SPECO Sportmarketing van de Johan Cruyff Academy Tilburg kregen deze unieke kans: voor FC Utrecht aan projecten werken die bijdragen aan een gezondere samenleving. Geen theoretische casus, maar een praktijkopdracht met zichtbare impact op jongeren. Bas van Zuidam, student én wielrenner, was één van hen. Hij vertelt over hun missie, aanpak én het resultaat: een scholenprogramma voor de regio tegen overmatig alcohol- en drugsgebruik, met FC Utrecht als inspirerende partner, die een bijdrage wil leveren aan een vitaler Utrecht.

"Een mooie motivator: als de klas actief meedeed, wachtte een beloning in stijl — een uitje naar FC Utrecht, inclusief een ontmoeting met trainer Ron Jans en enkele spelers"

Van onderzoek tot impact

“De opdracht bestond uit twee delen: fanactivatie en impact driven partnerships,” legt Bas uit. “Voor dat tweede onderdeel werd ons gevraagd een maatschappelijk probleem aan te pakken dat speelt in de regio Utrecht. Na onderzoek, benchmarking en een analyse van de club — van cultuur tot financiën — kwamen we op het idee voor een onderwerp dat ons raakte: een scholenprogramma tegen alcohol- en drugsgebruik onder jongeren.” Het team heeft een scholenprogramma ontwikkeld voor leerlingen van rond de 13 jaar. In een reeks korte lessen krijgen de scholieren inzicht in de risico’s van alcohol en drugsgebruik én hoe ze daar zelf invloed op kunnen uitoefenen. Een mooie motivator: als de klas actief meedeed, wachtte een beloning in stijl — een uitje naar FC Utrecht, inclusief een ontmoeting met trainer Ron Jans en enkele spelers.

Geïnspireerd door ‘Unbox jezelf, unbox een ander’

De studenten lieten zich inspireren door FC Utrecht’s campagne 'Unbox jezelf, unbox een ander' en kozen ervoor om elementen daarvan door te vertalen naar hun scholenproject. “Wat ons opviel, is dat jongeren zich écht betrokken voelen als er rolmodellen meedoen,” zegt Bas. “Daarom hebben wij ook bekende gezichten van de club ingezet. Ons logo en de slogan ‘Jij hebt controle en alcohol niet’ zijn bovendien ontworpen in de stijl van de club, met de herkenbare kleuren van FC Utrecht. Zo voelt het programma als iets van henzelf.”

Leren van de bestaande clubcultuur

Werken met een professionele voetbalclub bracht de nodige uitdagingen met zich mee. “Je komt erachter hoe complex een organisatie als FC Utrecht is,” zegt Bas. “Je denkt eerst: een voetbalclub heeft geld zat. Maar op de eindbalans zie je dat er vaak beperkt ruimte is voor maatschappelijke projecten. Dat vraagt om creativiteit en slimme oplossingen binnen een beperkt budget.”

"De fans komen uit Utrecht en omstreken, ze zijn écht betrokken. Dat betekent dat we met ons project ook moesten aansluiten bij wat voor hen relevant is"

Daarnaast leerden de studenten omgaan met de clubcultuur. “De fans komen uit Utrecht en omstreken, ze zijn écht betrokken. Dat betekent dat we met ons project ook moesten aansluiten bij wat voor hen relevant is. Een landelijke campagne zou hier niet aanslaan. Alles moest passen bij het DNA van de club — zelfs de toon van onze communicatie.”

Van fictie naar realiteit?

Bas en de andere studenten konden veel leren van het project: “Het was geweldig om te mogen zien hoe een sportclub als FC Utrecht werkt, en ook om te leren hoe je met zo’n organisatie samen kunt werken. Bij studieprojecten werk je vaak aan iets fictiefs. Maar hier leerden we hoe een idee ook kan landen in de praktijk. Er gaat veel geld om in het voetbal, maar als de eindbalans wordt opgemaakt, is er weinig geld beschikbaar voor maatschappelijke projecten. Daarvan leerden we dat je met creatieve oplossingen moet komen, om een mooi project met een laag budget neer te zetten. Bovendien moest het passen bij de clubcultuur. Ook vonden we het spannend om onze pitch te geven aan managers van FC Utrecht, zeker omdat het voor ons de eerste keer was dat we voor een externe partij presenteerden — in de spelersruimte van het stadion nota bene! Maar juist dat maakte het bijzonder.”

"We hebben niet alleen veel over marketing, communicatie en projectmanagement geleerd, maar ook over clubcultuur en vooral over de kracht van sport als motor voor positieve impact”

Van leren naar doen

Het Impact Driven Partnership project voor FC Utrecht laat zien wat er kan gebeuren als studenten de kans krijgen om hun kennis in te zetten voor maatschappelijke verandering. “Ik had hiervoor alleen aan fictieve projecten gewerkt, maar dit project gaf mij veel meer voldoening omdat de resultaten tastbaar zijn”, aldus Bas. “Ook is het een delicaat onderwerp om zorgvuldig mee om te gaan; we vonden het uitdagend om de problemen die overmatige alcoholconsumptie en drugsgebruik veroorzaken, goed naar voren te brengen. En we hebben niet alleen veel over marketing, communicatie en projectmanagement geleerd, maar ook over clubcultuur en vooral over de kracht van sport als motor voor positieve impact. De kennis die ik heb opgedaan, kan ik nu gebruiken voor mijn stage.”