
Donato Freens
18 april 2024
Jordan Koene
19 februari 2025
Donato Freens
18 april 2024
Jordan Koene
19 februari 2025Van voetbal en studie naar BURO SPECO en sportmarketeer
Abbey Verbael combineerde haar voetbalcarrière met de Johan Cruyff Academy Tilburg en werkte tijdens haar studietijd voor BURO SPECO aan echte sportmarketing-opdrachten van klanten
“Elk nadeel heb z’n voordeel,” zei Johan Cruijff ooit. Deze gedachte lijkt ook de oprichters van BURO SPECO geïnspireerd te hebben. Het is namelijk het enige sportmarketingbureau in Nederland dat door studenten wordt gerund. In eerste instantie zou je denken dat het gebrek aan praktijkervaring een nadeel is, maar de frisse blik van een nieuwe generatie sportmarketeers biedt juist een groot voordeel. De vernieuwende inzichten zorgen regelmatig voor verrassende en effectieve oplossingen.
"Door voor echte opdrachtgevers te werken, werd kwaliteit van ons gevraagd, en deze druk vond ik erg prettig, doordat de opdrachtgevers echt benieuwd waren naar onze input en hier iets mee gingen doen"
Abbey Verbael, een voetbalster die meedraait in de top van het vrouwenvoetbal en voor haar studie aan de Johan Cruyff Academy Tilburg de kans kreeg om voor haar stage te werken bij BURO SPECO, is er trots op dat dit unieke bureau zo’n hoge kwaliteit en professionaliteit levert. De inmiddels afgestudeerde Abbey vertelt: “Bij BURO SPECO werken we allemaal keihard aan kwaliteit en professionaliteit, ondanks onze beperkte ervaring. Door voor echte opdrachtgevers te werken, werd kwaliteit van ons gevraagd, en deze druk vond ik erg prettig, doordat de opdrachtgevers echt benieuwd waren naar onze input en hier iets mee gingen doen. Dit gaf ons het vertrouwen om een stapje extra te zetten en bruikbare plannen af te leveren. We werden niet gezien als studenten, maar als volwaardige sportmarketeers.”
Professionele begeleiding en dynamisch leiderschap
De kwaliteit van BURO SPECO wordt gewaarborgd door de begeleiding van het internationale bureau Golazo en docenten van Fontys, de hogeschool waar de Johan Cruyff Academy Tilburg onderdeel van is. Sinds 2022 is BURO SPECO vernieuwd: vierdejaars studenten runnen het bureau als afstudeerproject, waardoor het bureau een dynamische sportmarketingorganisatie is die continu in ontwikkeling blijft. Het biedt jong talent een platform waar ze daadwerkelijk het verschil kunnen maken.
Zo ook voor Abbey. Ze vertelt over de samenwerking binnen BURO SPECO: “Officieel hadden we verschillende rollen, maar iedereen pakte meerdere verantwoordelijkheden op, waardoor we veel van elkaar leerden. Voor de NABV werkten Tim en ik bijvoorbeeld aan concepten, die we bespraken met het team. Nika zorgde voor aanvullingen om de doelgroep beter te bereiken, Jordan gaf een creatieve impuls aan de communicatie, en Kirsten leverde input om alles effectiever te maken. Deze samenwerking resulteerde uiteindelijk in een combinatie van de twee concepten, met veel meer verdieping door de bijdragen van de anderen.”

Abbey Verbael (links) met haar medestudenten van BURO SPECO.
Werk voor grote sportmerken
Elk jaar vormt een nieuwe generatie studenten de kern van BURO SPECO, wat zorgt voor een constante stroom van nieuwe ideeën en energie. Abbey noemt enkele van de hoogtepunten van haar tijd bij BURO SPECO: “De projecten voor NABV (airsoftsportbond), KHSN (handboogsportbond), KNAS (schermbond) en Special Olympics waren echt bijzonder. Dit waren onze opdrachtgevers waar we veel vrijheid kregen om onze ideeën de vrije loop te laten en leerden veel over het werken voor een opdrachtgever en het onderhouden van dat contact. Daarnaast kregen we de kans om - meer als stagiaires - te leren van sportmarketeers van Golazo (Triple Double) en werkten we mee aan projecten voor bijvoorbeeld EnergieDirect en PSV. Daarnaast heb ik mooie netwerken opgebouwd in de sportsector en daarbuiten, die nog steeds van waarde voor mij zijn.”
Sport als motor voor persoonlijke groei
Abbey’s sport en passie is voetbal. Ze vertelt over haar eerste stappen in de sport: “Op mijn zesde stond ik tegen het glas van de balletzaal aan, omdat er op het veld daarachter een voetbaltraining bezig was. Vanaf dat moment was ik verkocht. Ik begon bij Merefeldia en kreeg snel een uitnodiging voor de KNVB-regioselecties. Via deze selecties werd ik gescout door Borussia Mönchengladbach, waar ik op twaalfjarige leeftijd begon bij de onder 15. Ik speelde uiteindelijk in de o17, waar we derde werden in de Juniorinnen Bundesliga en de Niederrheinpokal wonnen, de belangrijkste Cup in die leeftijdsklasse. Daarna speelde ik nog enkele jaren in de selectie. In 2022 ben ik bij FC Eindhoven gaan voetballen, waar we in mijn eerste seizoen meteen landskampioen werden in de topklasse. Op dit moment speel ik nog steeds met veel plezier bij FC Eindhoven.”
"Ik heb geleerd dat goede communicatie met medestudenten, groepsgenoten en docenten essentieel is, om sport en studie goed te combineren"
Voor Abbey was het niet zo moeilijk om haar voetbalcarrière te combineren met haar studie, haar werk via BURO SPECO en haar andere verplichtingen. Ze vertelt: “Omdat mijn trainingen vaak in de avond waren, kon ik mijn studie makkelijk combineren met het voetballen. Door de docenten werden veel raakvlakken gezocht met verschillende sporten, waardoor de studie voor mijn medestudenten en mij interessanter en tastbaarder werd. De combinatie heeft mij geleerd dat communicatie met medestudenten, groepsgenoten en docenten essentieel is om alles goed te kunnen combineren.”
Ambities in de sport en sportmarketing
Abbey ziet haar toekomst met vertrouwen tegemoet: “Door het contact met professionals in de sport merk ik dat ik ieder project professioneler aanpak. Toen ik begon met mijn stage, had ik echt het gevoel dat ik een streepje voor had op anderen, omdat ik al veel in de praktijk had uitgewerkt. Veel ideeën en plannen die we tijdens de opleiding uitvoerden, paste ik ook toe bij mijn eigen vereniging, waar ik de marketing verder ontwikkelde. Op persoonlijk vlak heeft het werken aan mijn personal branding mij geholpen te begrijpen waar ik graag wil werken en wat voor mij wel en niet past.”
"Mijn droom is om in de sportmarketing voor een groot toernooi of een grote club in het vrouwenvoetbal te werken, bijvoorbeeld voor de UEFA, La Liga Femení of de Champions League"
Ook naar de toekomst toe heeft Abbey plannen: “Doordat ik altijd al in het vrouwenvoetbal zit, merk ik dat ik een enorme drijfveer heb om iets bij te dragen aan de ontwikkeling en professionalisering van het vrouwenvoetbal. Ik zie veel toekomst in de voetbalwereld, maar sluit niet uit dat ik ook in andere sporten een kijkje ga nemen. Mijn droom is om in de sportmarketing voor een groot toernooi of een grote club in het vrouwenvoetbal te werken, bijvoorbeeld voor de UEFA, La Liga Femení of de Champions League. Daarnaast wil ik ook iets doen op de maatschappelijke kant van voetbal en sport.”
Tot slot heeft Abbey nog praktische tips voor toekomstige studenten die de sportwereld in willen: “Realiseer je goed hoe belangrijk je netwerk is, zeker als je in de sportwereld wilt werken. De hbo-opleiding SPECO helpt je enorm op weg, maar je kunt er zelf zoveel uithalen als je maar wilt. Steek energie in het vinden van opdrachtgevers en stages die je energie geven en waar je veel kunt leren. Daarnaast zou ik adviseren om in alle vakken direct je studiepunten te halen, zodat je meer tijd hebt om je te verdiepen in beroepsrollen die je interessant vindt, in plaats van herkansingen te moeten doen.”
Credits: Jill van de Laar is de fotograaf van alle sportfoto’s behalve de laatste (VS Ajax), die is van Gerard Verver.