
Abbey Verbael
12 december 2024
Jing Long Weng
25 maart 2025
Abbey Verbael
12 december 2024
Jing Long Weng
25 maart 2025Van Ballroom en Latin tot persoonlijke groei en sportmarketing, ambitie kent geen grenzen
Jordan Koene combineerde stijldansen met de Johan Cruyff Academy Tilburg en vertelt over haar gepassioneerde reis vol dromen en ambities met internationale wedstrijden en persoonlijke groei
Studeren en topsport combineren is een uitdaging, maar voor Jordan Koene was het een droom die werkelijkheid werd. Opgegroeid in een gezin met ouders met een dansschool, vond ze haar passie in Ballroom en Latin, wat ze tijdens haar studietijd op internationaal niveau beoefende. ‘Stijldansen is voor mij altijd een uitlaatklep geweest, een manier om te doen wat ik leuk vind en te zijn wie ik ben’, vertelt Jordan. In dit interview deelt ze haar inspirerende reis vol ambities en doorzettingsvermogen, internationale ervaringen en de steun van de Johan Cruyff Academy Tilburg.
"Op de Johan Cruyff Academy voelde ik me voor het eerst écht begrepen, want het was daar normaal dat ik weg moest voor trainingen of wedstrijden en niemand keek vreemd op dat ik aan stijldansen deed."
Hoe heb jij dans gecombineerd met studie?
Op het vwo was de combinatie met dansen pittig. Mijn dagen bestonden uit eten, school, trainen en slapen, waardoor er weinig tijd overbleef om te leren of af te spreken met vrienden. Ik ben daarop naar de havo gegaan en van daaruit naar de Johan Cruyff Academy Tilburg. Daar voelde ik me voor het eerst écht begrepen, want het was daar normaal dat ik weg moest voor trainingen of wedstrijden en niemand keek vreemd op dat ik aan stijldansen deed. Soms was het een uitdaging om te studeren tijdens internationale wedstrijden, maar dankzij de flexibiliteit en betrokkenheid van de opleiding kon ik alles goed combineren en liep ik vlot door de studie.
"Het heeft me enorm zelfstandig gemaakt en me gevormd tot iemand met ambitie en doorzettingsvermogen, die weet wat ze wil bereiken."
Je hebt veel gereisd voor je sport en in het buitenland gewoond. Hoe heeft dat jou gevormd?
Stijldansen is in Oost-Europa veel populairder dan in West-Europa en het wordt daar ook op een hoger niveau beoefend. Vanaf mijn twaalfde ging ik elke vakantie naar Roemenië om daar les te krijgen van toptrainers. Toen mijn Nederlandse danspartner stopte en ik een nieuwe danspartner zocht, belandde ik in Litouwen. Op mijn zeventiende woonde ik daar een half jaar alleen, midden in coronatijd. Voor mijn sport heb ik door heel Europa gereisd voor internationale wedstrijden en EK’s en WK’s. Door deze ervaringen leerde ik plannen, me redden in het buitenland en omgaan met allerlei onvoorziene omstandigheden. Het heeft me enorm zelfstandig gemaakt en me gevormd tot iemand met ambitie en doorzettingsvermogen, die weet wat ze wil bereiken.
Hieronder: video uit de Playlist van Jordan Koene met Dominik Depner tijdens de Nederlandse Kampioenschappen 2024.
Hoe kijk je terug op je studietijd aan de Johan Cruyff Academy?
Ik wist al vroeg dat ik iets in de sport wilde doen en was me altijd bewust van het risico dat topsport plots kan eindigen door een blessure. De Johan Cruyff Academy bood de perfecte combinatie van sport en studie. Wat me vooral aansprak, was dat elke studieperiode een andere rol binnen sportmarketing centraal stond. Hierdoor kon ik ontdekken wat het beste bij mij paste.
"Wat me vooral aansprak, was dat elke studieperiode een andere rol binnen sportmarketing centraal stond. Hierdoor kon ik ontdekken wat het beste bij mij paste."
Hoe was het om aan de Johan Cruyff Academy te studeren vanuit het buitenland?
Ik begon in 2020 met mijn studie SPECO Sportmarketing aan de Johan Cruyff Academy Tilburg. Ik was toen in Litouwen voor mijn sport en door corona werd al het onderwijs online aangeboden, dus ook in Nederland, wat voor mij ideaal was. Zo volgde ik hetzelfde onderwijs als mijn klasgenoten. De grootste uitdaging waren voor mij de groepsopdrachten. In het begin kende ik nog niemand goed, waardoor contact leggen lastiger was. Daarnaast vond ik het anders om mensen via een scherm te spreken dan in het echt.
Je liep stage bij BURO SPECO. Hoe was dat?
Wat me enorm aansprak bij BURO SPECO was de kans om te leren en mee te werken met Golazo Brands, een bedrijf dat altijd hoog op mijn lijst stond en de begeleiding vanuit de praktijk deed. Daarnaast kregen we veel vrijheid om, samen met het team, het sportmarketingbureau te runnen en aan diverse opdrachten te werken. Een persoonlijk hoogtepunt vond ik het project voor de Special Olympics. Ik was betrokken bij communicatie en media en was aanwezig op het evenement. Dit was extra bijzonder omdat mijn zus zelf meedoet aan de Special Olympics. Ook was het geweldig om mee te werken aan de activatie ‘Op grote schaal vieren’, de campagne van Energiedirect en PSV rondom het kampioenschap van PSV.
Hoe combineerde je creativiteit en ambitie bij BURO SPECO?
Binnen BURO SPECO had iedereen een rol, en ik was de designer. Hierdoor kon ik mijn designskills verbeteren en creatieve content maken voor verschillende opdrachtgevers. Daarnaast pakte ik projecten op die me interessant leken, zoals een sponsorpropositie voor de Nederlandse Kitesurf Vereniging en een opdracht voor een GT3-sportster. De diversiteit aan werkzaamheden gaf me de kans om veel te leren en mijn creativiteit in te zetten.

Jordan Koene (vooraan) met haar medestudenten van BURO SPECO.
Wat is jouw ultieme carrièredoel?
Ik heb nu een superleuke baan bij Touché Sportmarketing, waar ik werk voor ABN AMRO Open, Libéma Open en DRIP. Een droom is nog om in de sportmarketing en communicatie voor een andere grote passie van mij te gaan werken, de Formule 1. Ik hoop dat ik dat nog eens kan realiseren. Eén ding is zeker: sport en marketing blijven voor mij altijd met elkaar verbonden. Ik ben een enorme sportfan en kan me geen carrière zonder sport voorstellen.
"In de marketingsector wil ik bewijzen dat passie en doorzettingsvermogen belangrijker zijn dan waar je vandaan komt."
Daarnaast wil ik laten zien dat je, ook als meisje uit een niche sport, grote stappen kunt zetten in de sportwereld. In de marketingsector wil ik bewijzen dat passie en doorzettingsvermogen belangrijker zijn dan waar je vandaan komt. En in de danswereld hoop ik anderen te inspireren door te laten zien dat je, zelfs vanuit een klein land waar de sport niet groot is, met hard werken en de juiste mensen om je heen je dromen kunt bereiken.
Credits visuals: Rob Ronda Photography (voor de coverfoto en eerste 2 foto’s van bovenaan) en HD-Kroft Photography (voor de video en de laatste twee dansfoto’s).