Danara Stoppels
29 oktober 2021Johan Kenkhuis
26 november 2021Danara Stoppels
29 oktober 2021Johan Kenkhuis
26 november 2021Sport als metafoor en inspiratiebron bij recruitment van personeel
Michiel Martens, alumnus Johan Cruyff Academy, gebruikt sport als metafoor en inspiratiebron in zijn bedrijf ‘De Selectie’, bij recruitment van personeel h2>
Michiel Martens, alumnus van de Johan Cruyff Academy Amsterdam, is sinds 2011 actief als ondernemer. Met De Selectie is hij een recruitment bureau gestart met een andere kijk op werving en selectie en vorig jaar heeft hij ook De Talentpool Nederland opgericht. Hij werd uitgeroepen tot 'Meest Invloedrijke Recruitment Marketeer' en kreeg 'De prijs van Verdienste' voor het werk dat hij met zijn stichting Talent United verricht. Als je de website bezoekt, is gelijk duidelijk dat sport een belangrijke rol speelt in de aanpak en dat die geïnspireerd is op het gedachtegoed van Johan Cruijff en het idee dat je veel meer kunt bereiken door samen te werken.
Waarom is sport zo’n goed middel om te gebruiken?
Het helpt mij ten eerste om uit te leggen wat wij doen, niet iedereen begrijpt dit meteen. Wij werven niet alleen 'nieuwe spelers' voor onze klanten, wij werken ook aan hun bekendheid op de arbeidsmarkt en brengen hun doelgroep in kaart.Ik gebruik altijd Ajax als voorbeeld, die richten zich bij hun recruitment op voetballers, dat is hun doelgroep. Ze scouten talenten al van jongs af aan, werken met spelersrapporten en weten precies wie op welke positie goed uit de voeten kan en of iemand in het spelsysteem past. Wanneer er een speler vertrekt dan hebben ze de opvolger al in het vizier.
“Wanneer er bij Ajax een speler vertrekt dan hebben ze de opvolger al in het vizier. Strategische recruitment werkt ook goed in het bedrijfsleven” – Michiel Martens
Wij laten onze klanten zien dat deze manier van werken ook voor hen heel veel kan opleveren. Het is strategisch recruitment, de meeste bedrijven werken vaak heel ad hoc en vacaturegericht en daarmee ben je veel te vaak afhankelijk van het toeval. In de topsport kun je je dit niet permitteren, en binnen het bedrijfsleven eigenlijk ook niet. Ook het opleiden van mensen is een belangrijke factor, hiermee maak je jezelf minder afhankelijk van externe factoren.
Verder zit sport natuurlijk in onze genen en vinden wij het een prachtige inspiratiebron, maar natuurlijk lang niet elk bedrijf leent zich voor een sportieve aanpak en dat is dus ook zeker geen doel op zich.
We gebruiken de sportmetafoor vooral voor onze eigen marketing en pakken het op wanneer een bedrijf of campagne zich ervoor leent, bijvoorbeeld bij de campagnes “Kaap je plek” (video hieronder), voor accountantskantoor Kaap Hoorn en “We hopen je te treffen”, voor een nieuwe Jumbo supermarkt in Heerhugowaard.
Kun je vertellen hoe jullie aanpak is bij De Selectie?
Recruitment is steeds meer afhankelijk geworden van marketing en het werken aan je naamsbekendheid en werkgeversimago is erg belangrijk bij het aantrekken van nieuw personeel.Van daaruit is het idee ontstaan om echt vanuit onze klant te gaan werven. We gaan in hun shirt de arbeidsmarkt op. Wij combineren recruitment marketing en recruitment en hebben hier een succesformule van gemaakt!
Kun je ‘strategisch recruitment’ toelichten?
Toen wij met De Selectie begonnen was ons doel om vacature-vrij te gaan werven. “Nooit meer een vacature!” was onze pay off. Wanneer je een goede talentpool hebt opgebouwd en onderhoudt dan is dit ook niet meer nodig, je kent je nieuwe collega’s namelijk al.“Als je een goede talentpool hebt opgebouwd, worden vacatures overbodig want je kent je collega's al” – Michiel Martens
Het idee van een talentpool kreeg tijdens corona een nieuwe dimensie, omdat veel mensen zonder werk kwamen te zitten. Wij hebben toen een regionale talentpool opgezet en die hebben wij kosteloos onder de aandacht gebracht bij bedrijven waar nog wel behoeft was aan extra capaciteit.
“Dankzij versterkte regionale samenwerking is de talentpool ook een verfrissend alternatief geworden voor de 'traditionele' spelersmakelaars” – Michiel Martens
Toen dit een succes bleek hebben wij hier nog een extra element aan toegevoegd door ‘circulair recruitment’ te introduceren. Hiermee werd onze talentpool op basis van regionale samenwerking en hergebruik nog veel krachtiger. Met de huidige opzet kunnen wij echt iets verfrissends en vernieuwends aanbieden als alternatief op de - in onze ogen - markt van spelersmakelaars die veel te veel geld verdienen aan transfers.
Alleen voor echt complexe vacatures zou je nog veel moeten investeren, de meeste posities zou je eenvoudig en zonder hoge kosten via circulair recruitment kunnen invullen. Daar zijn wij van overtuigd. Het wordt hoog tijd dat deze markt eens goed wakker wordt geschud!
“We zijn ervan overtuigd dat de meeste vacatures via circulair recruitment kunnen worden ingevuld. Het wordt hoog tijd dat deze markt eens goed wakker wordt geschud!” – Michiel Martens
Bedrijven kloppen wel vaak pas bij ons aan als het te laat is en er een probleem ontstaat in de werving. Dat is wanneer een vacature te lang open staat en zij zelf niet weten hoe deze in te vullen. Daarom werken wij ook ‘vacaturegericht’ en nemen wij onze klanten vervolgens mee in hoe zij dit in de toekomst op een andere – en wat ons betreft betere manier – kunnen oppakken en inrichten.
Is sport ook wel eens géén goed middel?
Als je doorslaat in het gebruiken van sport, en sport als metafoor, dan snappen mensen niet meer wat je doet. Ook moet je er rekening mee houden dat niet iedereen van sport houdt en dat sommige mensen afhaken als ze letterlijk in beweging moeten komen. Dus als je sport bijvoorbeeld inzet bij een event, dan is het belangrijk dat je voor deze mensen wel een alternatief hebt.“Niet iedereen houdt van sport; met hen moet je ook rekening houden” – Michiel Martens
Maar dat is eigenlijk inherent aan elke vorm of thema die je kiest voor een campagne of evenement: sommige mensen vinden het leuk en anderen weer niet, dat hou je altijd. Het gaat erom dat onze klant er zich mee kan identificeren en als dat het geval is, dan is het goed. Dan trek je ook de mensen aan die bij dit bedrijf passen en dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait.
Waar houdt de parallel met sport echt op?
Die parallel kun je wat mij betreft heel ver doortrekken, maar het grootste verschil is natuurlijk dat je met sport een fysieke inspanning en prestatie levert. Recruitment doe ik over het algemeen achter mijn laptop, niet echt sportief dus.Speelt sport nog op meer manieren een rol in je leven?
Ja, om jonge talentvolle sporters uit onze regio te begeleiden, heb ik met Frank Jol in 2015 stichting Talent United opgericht; een team van diverse experts uit ons netwerk, die deze talenten kan helpen bij hun verdere ontwikkeling als topsporter. We hebben ook het regionale bedrijfsleven gemobiliseerd, zodat deze begeleiding vergoed kan worden. We hebben zo in korte tijd een regionaal topteam neergezet en begeleiden jaarlijks tussen de 15 en 25 jonge topsporters tussen de 14 en 21 jaar oud.“In lijn met het Cruyffiaanse gedachtegoed helpen we via Talent United in onze regio zo'n 15 a 25 topsporters per jaar” – Michiel Martens
Ik vind dit erg leuk om te doen en ook een mooie manier om iets terug te doen voor de sport en de maatschappij, in lijn met het Cruyffiaanse gedachtengoed waarmee ik ben opgevoed. Ik ben er erg trots op dat we in 2019 de “Prijs van Verdienste” kregen tijdens de Westfriese Sportverkiezingen voor het werk van Talent United.
Tot slot, welke rol speelde de Johan Cruyff Academy bij dit alles?
Ik heb erg veel aan mijn sportmarketingopleiding. Ik zet mijn kennis en creativiteit in voor mijn eigen organisaties en benader recruitment bij mijn klanten ook altijd met marketing als belangrijk ingrediënt.We kregen op de Johan Cruyff Academy Amsterdam veel vrijheid en verantwoordelijkheid en dat vind ik nog steeds een fijne manier van werken: beoordelen op output, niet op aanwezigheid.
“op de Johan Cruyff Academy werden we niet beoordeeld op aanwezigheid maar op output, en dat vind ik nog steeds een fijne manier van werken” – Michiel Martens
Mijn derdejaars stage liep ik bij de Johan Cruyff Foundation, waar Johan Cruijff ook regelmatig rondliep. Dat ik hem in het kader van mijn onderzoek mocht interviewen, is voor mij nog steeds bijzonder. Het afscheidscadeautje aan het eind van mijn stage, een ingelijst shirt met “bedankt Michiel” inclusief handtekening, staat bij mij op kantoor.
Toen ik nog studeerde zag ik mezelf eerlijk gezegd niet als topsporter in vergelijking met de anderen. Ik moest door een blessure mijn diploma ook op krukken ophalen! Ik voel me nu eigenlijk fitter en scherper, dus ik zeg daarom vaak:
'Ik heb niet te vroeg gepiekt, voor mij begint het pieken nu pas!