Tim van der Horst
15 juli 2020Merville Vloo
29 juli 2020Tim van der Horst
15 juli 2020Merville Vloo
29 juli 2020Aan de slag als perschef bij Jumbo-Visma, een prachtige nieuwe uitdaging na de studie
Voormalig wielrenner Willem Bok is recent afgestudeerd aan de Johan Cruyff Academy. Al tijdens zijn studie deed hij communicatiewerk voor Jumbo-Visma. Nu vervult hij er een droombaan: als perschef gaat hij mee met het World Tour team.
De Internationale Wielerunie UCI hanteert een aangepaste kalender voor de World Tour. Tussen 1 augustus en 8 november 2020 worden er 25 races gehouden. Willem Bok, alumnus Johan Cruyff Academy Tilburg, deed al live-verslagen voor Jumbo-Visma, maar is nu als perschef bij diverse races aanwezig. Hij is medeverantwoordelijk voor de communicatie rond het World Tour Team. Dit prestigieuze team maakt met renners als Dylan Groenewegen, Steven Kruijswijk, Tom Dumoulin en Primož Roglič, kans op een groot aantal zeges. Willem is niet bij de Tour de France aanwezig, maar dankzij zijn opgebouwde ervaring vertelt hij de ins-and-outs van de externe communicatie van de topploeg Jumbo-Visma.
Je staat dus eigenlijk tussen de renners en media in. Je moet er enerzijds voor zorgen dat de renners ontlast worden qua mediaverzoeken. Anderzijds zorg je er voor dat de media hun werk kunnen doen. Een ontzettend gave uitdaging, waar ik heel veel zin in heb.
Video (3'13 minuten): eerste podiumplaats van Steven Kruijswijk in de Tour de France (2019), met beelden achter de schermen, de enthousiaste reactie van de pers en hoe alle teamgenoten van Jumbo-Visma, dus ook de staf, begeleiders en coaches, het succes meebeleven. De video is onderdeel van de documentaire 'Samen Winnen', over de Tour van 2019.
Wat doet een perschef ‘on tour’?
Je verzorgt de communicatie richting de pers, waaronder de reacties van de renners en de ploeg. Ook zorg je er voor dat er goede foto’s en video’s naar de reporters van Jumbo-Visma worden gestuurd. Die collega’s zorgen voor de live-verslagen, een wedstrijdverslag op de website en de posts op social media van Jumbo-Visma, zoals Instagram, Twitter en Facebook.“Als perschef sta je eigenlijk tussen de renners en media in” - Willem Bok
Je staat dus eigenlijk tussen de renners en media in. Je moet er enerzijds voor zorgen dat de renners ontlast worden qua mediaverzoeken. Anderzijds zorg je er voor dat de media hun werk kunnen doen. Een ontzettend gave uitdaging, waar ik heel veel zin in heb.
Waar moet je als perschef aanwezig zijn tijdens races?
Voor de start ben je vooral bij de bus. Tijdens de wedstrijden zit je niet in de volgauto, maar ga je bijvoorbeeld met de verzorgers mee. Vervolgens moet je op tijd aan de finish zijn, om de renners naar de mixed zone of bus te begeleiden, voor de ontmoetingen met de pers.In hoeverre kun je perscontacten regisseren?
Na de races zijn alle media natuurlijk op zoek naar reacties van de renners. Dit gaat grotendeels spontaan. Het is verder een beetje afhankelijk van het moment. Als alle media op één renner afduiken, dan heb je als perschef de taak om de renner op dat moment te 'beschermen’. Er zijn geen vooraf gemaakte afspraken over en deze rol is nieuw voor mij, dus hoe je dat als perschef beleeft, dat ga ik dus meemaken.Video (3'13 minuten): eerste podiumplaats van Steven Kruijswijk in de Tour de France (2019), met beelden achter de schermen, de enthousiaste reactie van de pers en hoe alle teamgenoten van Jumbo-Visma, dus ook de staf, begeleiders en coaches, het succes meebeleven. De video is onderdeel van de documentaire 'Samen Winnen', over de Tour van 2019.
Je deed ook de live-verslagen van Team Jumbo-Visma.
Hoe komen die tot stand?
Als er een perschef op locatie is - het werk dat ik nu dus ook ga doen - dan voorziet die de reporter van foto’s, video’s en quotes van renners of ploegleiders. Een reporter werkt vanuit huis, voor een tv-scherm waarop het evenement te zien is. De posts verzorg je op de laptop. Zo heb je het beste overzicht en kun je direct inspelen op de actualiteit.“We zijn één van de beste wielerploegen ter wereld, dan moet onze content op social media ook die uitstraling hebben!” - Willem Bok
Voor elk evenement hanteren we een bepaalde workflow met een instructie vooraf, maar het is verder aan de creativiteit van de reporter om er iets moois van te maken. Daar is iedereen redelijk vrij in, zolang het er maar goed uitziet. We zijn één van de beste wielerploegen ter wereld, dan moet al onze content op social media ook die uitstraling hebben!
Al het communicatiewerk voor Jumbo-Visma wordt dus door een team gedaan. Onderling kijken we wie, wanneer beschikbaar is, zodat we een verdeling maken. Dit jaar doe ik dus minder verslaggeving, vanwege mijn aanwezigheid bij de wedstrijden als perschef.
Video (4'22 minuten): 'Zo won de gele stoomtrein van Jumbo-Visma de ploegentijdrit in de Tour' (Sporza, 2019). Willem zegt hierover: "Het is geen documentaire van Jumbo-Visma en er is ook geen sprake van bijzondere afspraken met Sporza. Jumbo-Visma werkt vaak samen met professionele mediakanalen - zoals Sporza - waarbij zij om bepaalde beelden vragen, die wij vervolgens aanleveren."
Jumbo-Visma communiceert ook via documentaires, waar jij onderzoek naar deed. Wat precies?
Mijn afstudeerscriptie voor de Johan Cruyff Academy betrof een onderzoek en advies naar de distributiekanalen van de documentaires die Jumbo-Visma maakt. Met die documentaires willen we verschillende doelen bereiken, zoals bepaalde inkomsten genereren, publiek bereiken en fanprofielen opbouwen; fans kunnen daarvoor een account aanmaken op de website van Jumbo-Visma.Sommige documentaires zijn dus gratis te zien via de video-sectie op de website. Andere worden op externe kanalen uitgezonden, zoals 'Samen Winnen', dat bij VTM te zien was en nu bij Videoland. Videoland en VTM zijn in dit geval dus de distributiekanalen van Jumbo-Visma.
Video (1'23 minuten): Trailer van de documentaire 'La Familia' van Jumbo Visma over La Vuelta. De documentaire kan bekeken worden op de website van Jumbo-Visma (fans dienen account aan te maken).
Wat vind je het leukste aan communicatiewerk?
Via communicatie kun je interactie creëren met je online achterban. Het is leuk om dan na te denken over de meest pakkende content. Daarnaast vind ik het schrijven van teksten en artikelen gewoon mooi werk. Pakkende titel, sterke inleiding en een goede quote erin. Je bent een beetje een journalist, maar dan voor de eigen sportploeg.“Je bent een beetje een journalist, maar dan voor de eigen sportploeg” - Willem Bok
Daarnaast is het geen 9 tot 5 baan. Gelukkig maar! Communicatie gaat eigenlijk altijd door. Dat maakt het levendig.
“Je verliest vaker dan je wint. Dan is het ook zaak op creatieve wijze een mooi verhaal te vertellen” - Willem Bok
Er zijn ook uitdagingen, want het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het is mooi als we winnen, maar in het wielrennen verlies je vaker dan dat je wint. En voor verliezers is er minder aandacht. Dan is het zaak om op een creatieve manier het zo te vertellen, dat je tóch de aandacht trekt.
Kan jouw werk beter door een wielrenner gedaan worden?
Niet per se, maar het is wel makkelijker om de wielerwereld - en vooral de wedstrijden - te snappen. Het is gewoon erg fijn dat ik het heb, die wielrenervaring.“Het is heel mooi om in de topsport te mogen blijven werken” - Willem Bok
Inmiddels ben ik al ruim twee jaar gestopt met topsport. Af en toe fiets ik nog wel voor mijn plezier en om fit te blijven, maar ik ben nu vooral op het voetbalveld te vinden. Vroeger had ik het doel om profwielrenner te worden. Die droom heb ik een aantal jaar geleden laten varen, maar het is heel mooi om alsnog in de topsport te mogen werken.
Je werkt in communicatie, maar studeerde sportmarketing ...
Of ik dit helemaal aan mijn opleiding te danken heb, dat weet ik niet precies, maar ik denk dat ik goed met een bepaalde commerciële blik naar een foto kan kijken, bijvoorbeeld of een sponsor duidelijk naar voren komt.Tot slot, iets wat nog niet aan de orde kwam?
Ja, ik verzorg ook de communicatie voor de Team Jumbo-Visma Academy, een initiatief om meer jongeren op de fiets krijgen, onder andere met de verenigingen! Het development team vormt de bovenste laag van de Academy en is een een opleidingsploeg voor beloften.De plannen worden in de video mooi uitgelegd door Richard Plugge en Merijn Zeeman. En neem eens een kijkje op de website, daar is veel informatie te vinden!
Credits foto header: Team Jumbo-Visma