Wat zijn jouw actuele uitdagingen in online marketing?
Als online specialist ben ik het overkoepelende
aanspreekpunt voor de inzet en doorontwikkeling van online tools. Om kennis zo effectief mogelijk te delen, worden aan de website
Allesoversport.nl regelmatig nieuwe elementen toegevoegd. Daarbij kun je denken aan het creëren van
webpagina’s rondom een specifiek onderwerp, het inzetten van
SEO (Search Engine Optimization, het verhogen van zichtbaarheid op zoekmachines als Google) en
SEA (Search Engine Advertising, adverteren op zoekmachines als Google) en de
verbeteringen in het CMS (Customer Management System, het beheersysteem van de websites). Daarnaast blijf ik op de hoogte van de nieuwste technieken en mogelijkheden. Ook de relatie met ons webbureau is wat dat betreft een belangrijk onderdeel in mijn werk.
De adviseurs binnen onze organisatie kennen de gebruikers goed en hebben vaak al een scherp beeld wat er moet worden gebouwd.
Voor mij staan de gebruikers altijd voorop. Ik neem ook het liefst
gebruikersonderzoek (User Experience) mee in de ontwikkeling van nieuwe online tools en platformen.
Ook is het belangrijk dat we de
juiste kennis op het juiste moment aan de juiste doelgroep uitserveren. Zo hebben we bijvoorbeeld aan het begin van vorig jaar een e-book ontwikkeld, waarmee we oriënterende en beginnende sporters in het kader van de Goede Voornemens willen helpen om te starten met sporten. Naast het ontwikkelen van het e-book hebben we een marketingcampagne ingezet met een gepersonaliseerde e-mail flow, een social mediacampagne en strategische samenwerkingspartijen gezocht voor een groter bereik. Zo hebben we bijvoorbeeld een advertentie geplaatst bij
FIT.nl, het grootste online sport- en gezondheidsplatform van Nederland en België.
Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van een
Beleidsanalysetool, een online instrument om het
sport- en beweegbeleid van een gemeente te vergelijken met landelijke cijfers. Deze tool is met name bedoeld voor de beleidsadviseurs van de gemeenten, waarbij zij de informatie kunnen gebruiken in bijvoorbeeld de discussies in het kader van het
Sportakkoord dat in gemeenten gevoerd wordt met betrekking tot hun ambities voor de komende jaren.
Welke uitbreiding van online services mogen we van jullie verwachten?
Om de verspreiding van de kennis via
Allesoversport.nl te verhogen en om het gebruikersgemak te verbeteren, zijn we een aantal nieuwe mogelijkheden aan het onderzoeken. We kijken of het mogelijk is een goede
chatbot toe te voegen om het zoeken te vergemakkelijken, en ook onderzoeken we de
integratie van spraak op zoekwoorden.
“Wij werken eraan om bij herhaalbezoek van de website de content nog beter aan te laten sluiten bij de behoefte van de bezoeker” - Bob Winter
Daarnaast werken we voor
Allesoversport.nl met een
Customer Data Platform, waarmee we onder andere
klikgedrag en interesses van bezoekers vastleggen en inzetten om bij een herhaalbezoek de content beter aan te laten sluiten bij de behoefte van de bezoeker. De optimalisatie en verbeterslag van het Customer Data Platform zit in een stuk
personalisatie, zoals aangesproken worden met je voornaam, het inzetten van analyses uit data en samenwerkingen met partijen die baat hebben bij kennisoverdracht.