We startten met 35 student-sporters en allen wisten dat ze onderdeel waren van iets uniek - Johan Cruyff Academy
“We startten met 35 student-sporters en allen wisten dat ze onderdeel waren van iets unieks”
1 oktober 2019
parallax background

20 jaar Johan Cruyff Academy: van topsporters naar leiders in sportmarketing

Johan Cruyff Academy staat stil bij het twintigjarig bestaan en heeft tien alumni geïnterviewd die startten als topsporters om leiders te worden in sportmarketing

Om het twintigjarig bestaan te vieren en stil te staan bij het educatieve gedachtegoed van Johan Cruijff hebben we tien alumni van het eerste uur benaderd, om de state-of-the-art van hun kennisgebied in verschillende sport- en bedrijfssectoren te verkennen, in lijn met Johan Cruijff’s uitgangspunten: “Sporters bezitten bepaalde opmerkelijke eigenschappen. Ze zijn bijvoorbeeld toegewijd en doelgericht. Met dergelijke kwaliteiten en de juiste opleiding, kunnen ze succesvolle professionals worden in de sportwereld. Niemand kan de belangen van sport immers beter dienen, dan iemand met het hart van een sporter”.

De Johan Cruyff Academy Amsterdam startte in 1999 met 35 student-sporters als het eerste initiatief van Johan Cruijff om topsporters de mogelijkheid te bieden om hun topsport te combineren met een hbo-studie. De Johan Cruyff Academy Tilburg opende in 2009 haar deuren om in het zuiden van Nederland in deze behoeften te voorzien en de Johan Cruyff Academy Groningen startte in 2015 voor het noorden van het land.

Tegenwoordig dragen honderden alumni van Johan Cruyff Academy eraan bij om de sportsector verder te professionaliseren."Met Groningen, Amsterdam en Tilburg kunnen we nu in het hele land de student-sporters op hbo-niveau opleiden", zei Johan Cruijff in 2015 bij de aftrap van Johan Cruyff Academy Groningen. “Ik wil graag dat meer sporters de sportsector gaan leiden. Topsporters bezitten waardevolle sportervaringen en ze hebben er de juiste passie voor, waardoor ze zeer goed uitgerust zijn om de sportindustrie te verbeteren”, voegde Johan eraan toe.
Twintig jaar zijn er inmiddels verstreken en de missie van Johan Cruijff is nog steeds de focus van wat nu een internationaal, educatief Cruyff netwerk is, dat naast Johan Cruyff Academy bestaat uit Johan Cruyff Institute (Masters en postdoctorale studenten) en Johan Cruyff College (mbo). Johan Cruyff Academy maakt deel uit van drie hogescholen, die altijd veel waarde hebben gehecht aan sportgericht-onderwijs van hoge kwaliteit. De sporters volgen een vierjarig, voltijds hbo-studieprogramma in sportmarketing, een afstudeerrichting van Commerciële Economie. Het programma is 100% gericht op sport, waarbij de kennis, vaardigheden en ervaringen van student-sporters in de sportwereld zijn geïntegreerd in het curriculum.

De student-sporters leren hun studie als ondernemers op te pakken, waarbij de opgedane kennis direct vertaald kan worden naar de (sport)praktijk. De programma's zijn geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO), die in het verleden een bijzonder keurmerk heeft toegekend aan het programma in Amsterdam en de begeleiding van topsporters als ‘excellent’ heeft beoordeeld.

De groep student-sporters uit 1999 was de eerste groep die destijds aan een nieuw, innovatief project begon: hun topsport combineren met een voltijd studie. De afgestudeerden van toen zijn nu halverwege hun professionele loopbaan. Ze hebben een schat aan ervaring opgedaan in hun specifieke vakgebied en dankzij die expertise zijn ze vandaag de opinieleiders in sportmarketing en aanverwante sectoren.

We interviewden een diverse selectie van tien alumni van het eerste uur die in de sportmarketing en diverse verwante sectoren werkzaam zijn. Tijdens dit academisch jaar zullen we elke maand een artikel publiceren met één van hen:

Sportmarketingonderwijs voor sporters

Wim de Wit was betrokken bij de oprichting van Johan Cruyff Academy en Kim Middendorp is er nu teamleider. Kim is bovendien alumna van Johan Cruyff Academy. Samen gaan ze in op de ontwikkelingen in het onderwijs aan topsporters de afgelopen twintig jaar en de rol van Johan Cruyff Academy in de maatschappij.

Wim: “Johan zei tegen mij: 'Ik wil een school beginnen waar je kunt studeren en aan topsport kunt doen', waarop ik antwoordde: 'Johan, dat moet je niet doen, omdat je geen kennis hebt van onderwijs' en het antwoord van Johan was: 'daarom heb ik jouw hulp nodig, om me daarbij te helpen’.”

Begeleiden en ontwikkelen van sporttalent

Edgar Vermaas is manager bij Den Haag Topsport en CTO Metropool, het regionale centrum voor topsporters. Door het combineren van kennis, krachten en uitstraling, bieden ze middelen en mogelijkheden voor de ontwikkeling van talent en sport in het zuidwesten van Nederland.

Edgar: “2022 wordt een belangrijk sportjaar voor Den Haag. We organiseren dan niet alleen het WK Zeilen, maar Den Haag wordt ook de sporthoofdstad van Europa. We willen daarom al onze programma's op een ambitieniveau hebben dat past bij een sporthoofdstad.”

Duurzame marketingstrategieën voor retailmerken

Jelle Mul is senior marketingmanager bij Patagonia, een certified B Corporation dat outdoorkleding op de markt brengt en verkoopt. Het bedrijf wordt gerund vanuit een krachtige filosofie ter bescherming en behoud van het milieu.

Jelle: "De pijlers van Patagonië waren tot voor kort: ‘Maak het beste product, veroorzaak geen onnodige schade, bescherm de natuur’, totdat de eigenaar besloot dat dit niet scherp genoeg was. De missie is nu: ‘We zijn in zaken om onze planeet te redden’.”

Online strategieën voor sportkennis

Bob Winter is online adviseur bij Kenniscentrum Sport, dat actueel wetenschappelijk onderzoek over sport en bewegen en waardevolle praktijkkennis bij elkaar brengt en deelt met het publiek, onder andere via de website Allesoversport.nl.

Bob: “Onze organisatie wil haar kennis graag delen met professionals, vrijwilligers en het publiek in het algemeen. Iedereen kan bij ons terecht voor een duidelijk en onderbouwd antwoord op een vraag over sport of bewegen.”

Tijdelijke sportstructuren met impact

Gordon Machielsen is managing director bij by Assembly in Atlanta (Verenigde Staten), een bedrijf dat 'ruimtes voor het moment' bouwt, tijdelijke structuren voor festivals en sportevenementen die een blijvende indruk achterlaten.

Gordon: “We willen iets creëren dat emotie oproept, waar mensen een gevoel bij krijgen en wat opvalt. Onder het motto ‘Here Today, Remembered Tomorrow’ organiseert ons bedrijf de entourage die bedoeld is om een blijvende impact achter te laten."

Courage coaching voor persoonlijke groei

Ewout Boogaard is teamspecialist en gecertificeerde leiderschapscoach en mede-oprichter van Courageous Teaming, waar ze moed, een bepaalde gevoeligheid en nieuwsgierigheid stimuleren voor fysieke en mentale ontwikkeling van medewerkers in sport- en bedrijfssectoren.

Ewout: "Een beroemd citaat van Nelson Mandela is: ’Iemand die dapper is, is niet degene die geen angst voelt, maar degene die angst overwint’. Ik nam dat ter harte, voor mezelf en bij de coaching van anderen. Natuurlijk verliest iedereen wedstrijden of maakt fouten, maar het is belangrijk om achteraf een goed gevoel over te houden; het gevoeld van trots.”

Ontwikkeling van kinderen via sport en beweging

Ziggy Tabacznik is directeur van het marketing & sportbureau 2Basics, commissaris voor de Internationale Judo Federatie en directeur van MQ Scan, een project dat een slimme app gebruikt om ter plekke digitale resultaten te verkrijgen over het bewegingsniveau van de kinderen in een hele klas.

Ziggy: “De eerste tien levensjaren zijn cruciaal voor het creëren van levenslang plezier in sport en beweging. Dankzij de inzichten die wij bieden, kan men de motorische vaardigheden op een gerichte manier verbeteren, zodat kinderen meer plezier beleven aan bewegen, ze minder blessures hebben en ook hun sociale kwaliteiten beter kunnen ontwikkelen.”

Online B2B-strategieën voor businesses

Dirk Tuip is de oprichter van SearchUser, een B2B online marketingbureau. Hij is ook initiatiefnemer van H20 esports, een campus en stadion voor de ontwikkeling van gaming, esports en creatieve technologie, en hij is de CEO van FacilityApps.

Dirk: "Het klinkt misschien vreemd, maar het is veel ‘act fast, fail fast’ wanneer we bedrijven ondersteunen bij het verbeteren van hun online strategieën. We moeten continu uittesten en voortdurend proberen en kijken hoe anderen het doen. Alle kennis is beschikbaar, maar hoe neem je die zo snel mogelijk op? Je moet extreem flexibel zijn en heel snel kunnen aanpassen.”

Trends in eventmanagement bij voetbalclubs

Sabine Bleijenberg is als eventmanager bij FC Utrecht verantwoordelijk voor de organisatie en hospitality in stadion Galgenwaard bij de thuiswedstrijden van FC Utrecht en voor alle andere publieke en business events die door de club georganieerd worden.

Sabine: “Werken voor een voetbalclub kent veel typische en dynamische aspecten: de voetbalwereld, de vele mensen die je ontmoet, de unieke werklocatie, de spanning en opwinding op en rond het veld tijdens evenementen en de topprestaties die we moeten leveren om alles goed te organiseren.”

Storytelling, branding en digitale ervaringen

Laurens Bianchi is oprichter van het creatieve marketingbureau Headsprung. Het bureau startte met de creatie van de Ons Oranje website voor de fans van het Nederlandse voetbalelftal en realiseert nu de digital experiences voor diverse sport- en business-projecten.

Laurens: “’Ons Oranje’ was destijds aanleiding om te starten met ons bedrijf. De jaren daarna zijn we van een content marketing agency doorgegroeid naar een creative marketing agency en vandaar ook de nieuwe naam: ‘Headsprung’.