Welke clubs activeren hun jonge fans goed?
Voor de
benchmarking hebben we naar vier verschillende categorieën gekeken: Nederlandse en buitenlandse voetbalclubs, andere sportorganisaties en heel andere organisaties, zoals supermarkten. Binnen het Nederlandse voetbal vonden wij dat
Feyenoord het goed doet en in het buitenland vielen ons de Spaanse topclubs op, FC Barcelona en
Real Madrid.
“Wij vonden dat Feyenoord Kameraadjes goed inspeelt op de verschillende behoeftes van jongere en oudere kinderen” – Amy Hasselton
Feyenoord heeft de
Feyenoord Kameraadjes, de officiële kidsclub van Feyenoord, waar ruim 40.000 kids tot en met 14 jaar lid van zijn. Het biedt verschillende abonnementen aan voor verschillende leeftijdscategorieën, waardoor ze goed kunnen aansluiten op de verschillende behoeftes van jongere en oudere kinderen.
Toen wij de analyse deden, had Feyenoord ook als enige Nederlandse club een
app voor leden van de kidsclub. In de app ontwikkel je je eigen personage, die de strijd aangaat tegen jouw Feyenoord-helden. Je kunt verschillende spelerskaarten verzamelen, je blijft op de hoogte van nieuwtjes rondom de Kuip en er wordt een livescore bijgehouden op wedstrijddagen. Dankzij de app komen de leden dichter bij de spelers waar ze tegenop kijken. Feyenoord kan zo ook
inspelen op de populaire e-sports en het gebruik van social media onder de jeugd.
“Via Kids Planet biedt Real Madrid een uniek spel aan voor de jonge fans” – Amy Hasselton
Real Madrid heeft de
Kid’s Zone dat bijvoorbeeld een
magazine 'Hala Madrid Junior' biedt. Het is een aangepaste versie van het officiële clubmagazine met verhalen over idolen, strips met Real Madrid-spelers in de hoofdrol, antwoorden van de spelers op vragen van de fans en het biedt
exclusieve voordelen voor de jonge fans.
Zij hebben daarnaast een
uniek spel voor kinderen:
Real Madrid Kids Planet. Het is een virtuele Real Madrid wereld voor kinderen van 4 tot 14 jaar. Je kiest een
avatar van de club en reist naar plaatsen die een associatie hebben met de club. Door missies en uitdagingen te voltooien, ontvang je badges die je kunt gebruiken om je avatar te personaliseren. De game is gratis, maar mocht je nog meer mogelijkheden willen ontdekken, dan kan je ook een premiumversie van de game kopen. Ook geven ze prijzen weg onder alle deelnemers die zich hebben aangemeld voor de premiumversie. Dit spel biedt een
unieke ervaring voor de kinderen en zo komen ze echt
dicht bij de spelers en krijgen ze veel over de spelers te weten.
Dat klinkt als ‘big bucks’. Speelde dat bij FC Utrecht ook mee?
De
inkomsten spelen zeker een rol. De organisatie wil de kinderen naar FC Utrecht trekken en vanaf een jonge leeftijd enthousiasmeren voor FC Utrecht om ze een unieke ervaring te bieden, zodat ze levenslang fan blijven. En hiermee proberen ze dus ook ervoor te zorgen dat ze een
seizoenkaarthouder worden van FC Utrecht. Dat zal dan zeker extra inkomsten opleveren, dus in dat opzicht speelden de inkomsten wel een belangrijke rol bij ons project.
Maar daarnaast zagen we ook dat de
maatschappelijke betrokkenheid heel erg belangrijk is voor FC Utrecht. De club is verankerd in de regio en sociaal en maatschappelijk gezien erbij betrokken, zoals via het inzamelen van voedsel voor de voedselbank en activiteiten met het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Dan merk je dat ze de kinderen vooral een onvergetelijke tijd willen geven, ook de kinderen die normaal gesproken niet naar een wedstrijd komen, of kunnen komen.