Mud Masters als case voor het coronaproof maken van obstacle runs - Johan Cruyff Academy
Mud Masters als case voor het coronaproof maken van obstacle runs
18 januari 2021
Innovatie, Sportmarketing, Commercieel Succes - Johan Cruyff Academy
Innovatief leren denken in sportmarketing: sleutel voor commercieel succes
21 juni 2021
Mud Masters als case voor het coronaproof maken van obstacle runs - Johan Cruyff Academy
Mud Masters als case voor het coronaproof maken van obstacle runs
18 januari 2021
Innovatie, Sportmarketing, Commercieel Succes - Johan Cruyff Academy
Innovatief leren denken in sportmarketing: sleutel voor commercieel succes
21 juni 2021

Personal Branding: topsporters positioneren zichzelf als merk

In het vak Personal Branding denken de student-sporters van de Johan Cruyff Academy na over hun talenten, om zichzelf als merk te positioneren

We hebben allemaal wel eens iemand gegoogeld. Topsporters met een schare fans en een geïnteresseerde pers worden natuurlijk veel opgezocht. Dan kan je maar beter hebben, dat over jou de gewenste dingen de ronde doen, om een sterk imago te creëren. Of een beetje anders gezegd en vanuit het perspectief van een student: Als je nadenkt over de eigen skills en competenties die je voor het voetlicht wilt gaan brengen, dan komt dat de ontwikkeling van je loopbaan alleen maar ten goede.

Het is dan ook niet verwonderlijk, dat Personal Branding als vak aan de Johan Cruyff Academy gegeven wordt, waarbij de studerende topsporters die de opleiding Sportmarketing volgen, nadenken over hun eigen talent en leren hoe ze zichzelf als merk in de markt kunnen positioneren. Eén van de studieresultaten van eerstejaars studenten is een poster over zichzelf.

Het resultaat biedt een verfrissende kijk hoe de eerstejaars studenten naar zichzelf kijken. Zes student-sporters - Jaimy, Dione, Maxime, Zoë, Raquel en Julius - stellen zich via hun poster aan ons voor. Aan Dominique van der Pauw, één van de docenten die de student-sporters begeleidt, vroegen we hoe het vak Personal Branding gegeven wordt en wat zij van de resultaten vindt.

Hoe is de aanpak bij Personal Branding?

Personal Branding is het vak waarin de studenten hun eigen profiel als toekomstige young professional creëren gedurende de studie. Zo zijn ze aan het einde van de studie in staat om zichzelf te profileren, om zich van anderen te onderscheiden. Ze leren bij Personal Branding kritisch naar zichzelf te kijken en zichzelf continu te ontwikkelen, op basis van zelf gestelde doelen. Dit zijn eigenschappen die niet alleen belangrijk zijn voor de talentontwikkeling tijdens hun studie, maar ook daarna op de arbeidsmarkt.

“Het creëren van het eigen profiel is niet alleen belangrijk voor de talentontwikkeling tijdens de studie, maar ook daarna” – Dominique van der Pauw

We definiëren personal branding als volgt:

  • Het product = personal brand: aan het eind van de studie presenteren zij zichzelf als merk. De studenten plaatsen dan letterlijk hun personal brand in de arbeidsmarkt.
  • Het proces = personal branding: gedurende de studie zijn ze voortdurend bezig met het bouwen aan hun competenties en persoonlijkheid - en dus aan hun eigen ‘merk’.

Het programma Personal Branding is de plek in de opleiding waarin ze begeleid worden bij dit proces. Aan het eind van elk studiejaar leveren ze een portfolio op, waarin ze hun ontwikkeling en brand van dat moment weergeven. Eén van de studieresultaten in het eerste studiejaar is de poster, die ze van zichzelf maken.

Jaimy Tan

“Als ik het leven van een topsporter in één woord moest samenvatten, zou het woord ‘druk’ als eerst bij me naar boven komen. Voor een groot deel bestaat mijn leven uit trainen en wedstrijden, maar als mijn leven alleen uit sport zou bestaan, zou ik niet gelukkig zijn. […] De sportschool is mijn tweede huis. Hier ben ik acht tot tien uur per week te vinden om te kickboksen en krachttrainen. Verder werk ik naast mijn studie en topsport gemiddeld 24 tot 32 uur per week. Vrije tijd besteed ik het liefst met mijn vriendin of vrienden, maar van een avondje op de bank naar een serie kijken kan ik ook erg genieten. Voor mijn persoonlijke ontwikkeling lees ik graag boeken. Mijn favoriete boek is ‘7 habits of highly effective people’ wat gaat over gewoontes die toe te passen zijn op elk aspect in mijn leven."

Dione Housheer

“Handbal is mijn allergrootste hobby, mijn passie. En voor die passie besloot ik naar het buitenland te gaan om van mijn hobby, mijn leven te maken. Als vijfjarig meisje was ik al te vinden op de handbalvelden. Bruisend van energie en bloedfanatiek. Scoren en overwinningen behalen met het team vond ik toen al het leukste wat er was en het is nooit meer uit mijn bloed gegaan. Behalve er dingen voor laten, moet je bepaalde dingen ook juist toepassen wil je die dromen kunnen najagen. Duidelijke doelen voor jezelf stellen, bedenken hoe je die stapsgewijs kunt bereiken en vooral heel hard ervoor werken. Een flinke dosis discipline en ontzettend hard willen werken zijn eigenschappen die familie en vrienden met mij zouden associëren."

Waarom is er gekozen voor posters?

Een poster is heel tastbaar en nodigt uit tot creativiteit, wat één van de elf skills is van een professional Sportmarketing, de leerroute die ze volgen, een variant van hbo Commerciële Economie. Het is één van de vele vormen die gebruikt worden gedurende de studie. In blok 3 maken de studenten een vlog, in jaar 2 zijn we vooral bezig met een digitaal portfolio in de vorm van een website, etc.

“Een poster is heel tastbaar en nodigt uit tot creativiteit" – Dominique van der Pauw

Alle studenten van de Johan Cruyff Academy hebben als extra asset natuurlijk dat ze ook nog eens topsporter zijn. Dat is een geweldige toevoeging die we zeker terug willen zien in hun personal branding en een poster is daarvoor ook uitermate geschikt.

Maxime Bennink

“Om mijn studie en voetbal te combineren heb je doorzettingsvermogen nodig, dit is ook een sterke eigenschap van mij. Eerlijkheid en humor vind ik ook erg belangrijk. Door de jaren heen ben ik wel goed geworden om voor mezelf op te komen. Ik kan vrij direct en eigenwijs zijn. Op het veld ben ik heel kritisch op mezelf en wil ik alles ervoor geven. Vooral met wedstrijden, want die wil ik met het team gewoon winnen. Voetballen doe je niet alleen; ik verwacht van mijn teamgenoten dat zij ook alles geven. Als ik een fout maak, of het loopt niet met het team, dan kan ik boos en negatief worden en dan vooral op mezelf. Hierin moet ik nog in groeien, want ik haal mezelf dan alleen maar uit het spel."

Zoë Admiraal

"Alone we are strong together we are stronger: Hoe goed je ook bent, alleen ga je het niet halen, je moet het samen doen. Fit is not a destination, it’s a way of life staat voor sportiviteit. Ik vind elke sport leuk en dan vooral de balsporten! Motivation gets you going, but discipline keeps you growing: Hier was ik onderweg naar mijn eerste hockeykamp omdat ik beter wilde worden. De dingen die ik daar leerde oefende ik thuis net zo lang tot het perfect was. Friends become our chosen family: Al mijn vriendinnen in één foto. Ik ben een sociaal persoon en vind vriendschap erg belangrijk, ze steunen me en zijn er altijd voor je. Winners never quit, quitters never win: Tijdens de vakantie moest ik 5 km. de berg op rennen, ik had het zwaar en dacht ik dat ik het niet ging redden. Toch gaf Ik niet op en haalde ik de top. Everyday is a chance to get better: Wanneer ik een doel voor ogen heb doe ik er alles aan om dit te halen. Ik vind mezelf daarom erg gedreven en haal mijn kracht uit het plezier dat ik ervoor terugkrijg."

Wat is het verschil tussen branding en nadenken over jezelf?

Personal branding gaat absoluut over jezelf, maar ook het bewustzijn hoe je overkomt bij anderen. Klopt dit beeld met wie je in werkelijkheid bent? Is het niet te eenzijdig? Ben je meer dan alleen die hockeyer of zwemmer? Welke aspecten wil je juist extra belichten? Om antwoord te geven op dit soort vragen is het van wezenlijk belang dat de studenten bij zichzelf beginnen. Ze moeten eerst zichzelf leren kennen: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik, etc. en daarna kunnen ze de blik verruimen naar de buitenwereld en zich positioneren als merk.

Wat is de 'grote winst’ voor de studenten?

Dat ze zich bewust worden van hun eigen handelen, hun eigen valkuilen, denkpatronen en mogelijkheden. Het is bijzonder om tijdens je studie een vak als Personal Branding te mogen volgen, waarbij je jezelf beter leert kennen, nieuwe mogelijkheden creëert en je zelfanalyses maakt, want het is iets wat een enorm toegevoegde waarde heeft voor de rest van het leven.

“Ik vraag vaak aan mijn studenten: "What will be your legacy?" – Dominique van der Pauw

Want het geldt niet alleen voor hun sport en hun loopbaan als young professional op de arbeidsmarkt, maar ook op persoonlijk vlak en hoe ze in de maatschappij staan als mens. Ik stel mijn studenten vaak de vraag: “What will be your legacy?” Als ze dat helder hebben, dan hebben ze een ongelofelijk mooie drijfveer om doelen te stellen en hun droom na te jagen.

Julius Dirksen

“Na 1 jaar bij FC Twente en 4 jaar bij PEC Zwolle in de jeugdopleiding gespeeld te hebben, is Julius nu bezig met alweer zijn derde seizoen bij de grote club in Amsterdam. Bij Ajax streeft hij er elke dag naar om een betere voetballer te worden en uiteindelijk te slagen in het profvoetbal. Hij is al aardig onderweg, omdat hij onlangs zijn eerste profcontract mocht ondertekenen bij Ajax. Maar hij weet zelf ook dat de weg nog er lang is. Naast het voetballen en studeren is Julius Dirksen een sociaal en vriendelijk persoon. Hij houdt er dan ook van om zijn vrije tijd met familie of vrienden door te brengen. Julius is een type dat graag hard werkt, leiderschap toont, leergierig en positief is en graag sociaal en vriendelijk is. Zijn ultieme doel is dan ook om lang werkzaam te mogen zijn in het profvoetbal bij grote Europese topclubs, maar ook een goede basis te hebben in het onderwijs om later werkzaam te kunnen zijn in de sportmarketing wereld."

Raquel Ramos

Je doel wordt pas haalbaar zodra je er zelf in gelooft: Een paar jaar terug, kreeg ik een paard van iemand te rijden waar iedereen in het begin vrij weinig tot geen vertrouwen in had. Ik zelf zag ook dat wij nog een lange weg te gaan hadden, maar ik wilde hoe dan ook iedereen het tegendeel bewijzen. Wat dit paard namelijk wel had was een werkwilligheid als geen ander, de instelling bij een paard waar een amazone/ruiter van droomt. Al vrij snel begon ik een klik te krijgen met dit paard, en wonnen wij tot iedereen zijn verbazing zelfs de selectiewedstrijden. Alles ging hem een stuk makkelijker af dan verwacht. Uiteindelijk hebben we samen binnen twee jaar young riders en inter 1 mogen rijden, een niveau die boven ons doel stond. Ik weet zeker dat dit naast de werkwilligheid van het paard, ook te maken heeft met de mindset van de ruiter/amazone. Zodra je zelf niet in je doel gelooft, wordt het al een stuk moeilijker om dit doel te bereiken."

Wat haal jijzelf uit het geven van dit vak?

Ik geef alweer enkele jaren coaching en begeleiding aan jonge topsporters, ook voordat ik bij de Johan Cruyff Academy startte. Het is iets waar ik enorm veel voldoening en energie uit haal. Het is fantastisch om talenten te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling op weg naar die ultieme droom, die bij deze jonge en talentvolle topsporters natuurlijk grotendeels in hun sport ligt.

“Het is fantastisch om talenten te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling op weg naar die ultieme droom” – Dominique van der Pauw

Ik merk ook dat ik daarbij een meerwaarde kan bieden, omdat ik zelf een topsportcarrière heb meegemaakt en daar veel van heb opgestoken: mijn eigen ervaringen als topsporter, de vele coachsessies en trainingen die ik zelf heb gehad en de combinatie van topsport met de studies die ik gevolgd heb.