Martijn van de Laar
10 oktober 2020Dennis Licht
19 november 2020Martijn van de Laar
10 oktober 2020Dennis Licht
19 november 2020Voormalig hockeyster Annelot Keur studeerde in 2009 af aan de Johan Cruyff Academy en is nu plaatsvervangend hoofd marketing bij de Nationale Postcode Loterij, onderdeel van de Goede Doelen Loterijen
Annelot Keur combineerde hockey met de Johan Cruyff Academy Amsterdam, waar ze in 2009 afstudeerde en daarna er een tijd werkte als instroomcoördinator. Van daaruit ging ze aan de slag bij Cruyff Classics, De Telegraaf en de VriendenLoterij. Nu is ze plaatsvervangend hoofd marketing bij de Nationale Postcode Loterij, dat – net als de VriendenLoterij – onderdeel is van de Goede Doelen Loterijen. Zoals de naam al zegt, steunt de organisatie goede doelen en heeft ze ook veel projecten die de sport versterken.
Wij zijn de grootste particuliere fondsenwerver van Nederland en de op één na grootste private gelddonor aan goede doelen ter wereld. Doordat zoveel mensen meespelen, kunnen wij heel veel mooie projecten steunen. En bij de corona-pandemie, zie je ook dat de aangesloten goede doelen dankzij de jarenlange steun van onze deelnemers, hun werk kunnen voortzetten. Het klinkt cliché, maar dit maakt het werken voor de Goede Doelen Loterijen iedere dag ontzettend mooi en dankbaar werk.
De clubs zien, net als wij, de kracht van rolmodellen. Zo deed Donyell Malen mee bij een training van de tienjarige Giano van het PSV amputatieteam.
Wat doet de Goede Doelen Loterijen precies?
De Goede Doelen Loterijen, die naast de Nationale Postcode Loterij en de Vriendenloterij ook nog de BankGiro Loterij kent, zijn ontstaan vanuit de missie om fondsen te werven voor goede doelen en bekendheid te geven aan dit werk door het organiseren van een loterij. Wat veel mensen niet weten, is dat er naast de geweldig mooie geldprijzen, minimaal 40% van ieder lot naar het goede doel gaat."“Veel projecten kunnen doorgaan dankzij de jarenlange steun van onze deelnemers" - Annelot Keur
Wij zijn de grootste particuliere fondsenwerver van Nederland en de op één na grootste private gelddonor aan goede doelen ter wereld. Doordat zoveel mensen meespelen, kunnen wij heel veel mooie projecten steunen. En bij de corona-pandemie, zie je ook dat de aangesloten goede doelen dankzij de jarenlange steun van onze deelnemers, hun werk kunnen voortzetten. Het klinkt cliché, maar dit maakt het werken voor de Goede Doelen Loterijen iedere dag ontzettend mooi en dankbaar werk.
Kun je een mooi voorbeeld geven uit de sport?
Vanuit ons maatschappelijk partnerschip met de Eredivisie heb ik vanuit de VriendenLoterij meegeholpen om de maatschappelijke kracht van voetbal zichtbaar te maken door onder andere een serie online video’s te maken, met A-selectie spelers, van de maatschappelijke projecten bij Eredivisieclubs. Denk hierbij aan ouderen die weer gaan voetballen (Oldstars), spelers die op bezoek gaan in een kinderziekenhuis, of profclubs die kansarme jongeren aan het sporten krijgen.“De clubs in de Eredivisie zien, net als wij, de kracht van rolmodellen" - Annelot Keur
De clubs zien, net als wij, de kracht van rolmodellen. Zo deed Donyell Malen mee bij een training van de tienjarige Giano van het PSV amputatieteam.
Waar ben je nog meer trots op?
Ik ben op alle projecten trots, maar heb er een paar uitgekozen als voorbeeld, vanuit zowel de Postcode Loterij als VriendenLoterij.De campagne voor Postcode Loterij Miljoenenjacht was mijn eerste grote campagne voor de Postcode Loterij en ook nog eens met een Jubileumshow, aangezien Miljoenenjacht al 20 jaar op TV is. De campagne was een groot succes en had het target ruimschoots behaald.
Verder hebben we vanuit de VriendenLoterij het ‘Maatschappelijk Project Eredivisie’. Alle Eredivisieclubs konden in seizoen 2019/2020 initiatieven indienen, binnen en buiten het stadion, die bijdragen aan een gezonde en sterke samenleving. De drie meest vernieuwende en impactvolle projecten worden beloond met een geldbedrag van in totaal € 100.000 euro.
En, om nog een voorbeeld te geven uit de sport: de Prijzen Marathon ‘Samen tegen eenzaamheid’ is de grootste multimediale campagne van de VriendenLoterij. Samen met partner KPN Mooiste Contact Fonds en de Eredivisie, trokken we vorig jaar tijdens de Maatschappelijk speelronde samen op tegen eenzaamheid.
Hoe ben je aan deze mooie baan gekomen?
Via mijn werkzaamheden bij De Telegraaf, had ik via het jaarlijks terugkerende ‘Voetballer van het Jaar Gala’ contact met de VriendenLoterij, als maatschappelijk partner van de Eredivisie. De VriendenLoterij heeft me gevraagd of ik bij hen wilde werken. Voor mij een ontzettende mooie mogelijkheid en kans. Na mijn functies als teamleider en adjunct hoofd marketing, kreeg ik binnen hetzelfde huis, de Goede Doelen Loterijen, de mogelijkheid om aan de slag te gaan als adjuct hoofd marketing van de Postcode Loterij, de functie die ik tot op de dag van vandaag met heel veel plezier uitvoer.Wat heb je 'meegenomen' van de Johan Cruyff Academy?
Met veel plezier kijk ik terug op mijn studietijd. Hierdoor kon ik mijn studie combineren met hockey en hebben we als studenten veel van elkaar en elkaars sporten geleerd. We waren een hechte groep, die lief en leed met elkaar deelden. Zo werd je opgevrolijkt bij een blessure of andere teleurstelling en waren we blij bij een ieders kampioenschap of bijvoorbeeld een debuut. We hadden al onze (sportieve) dromen nog in het vooruitzicht.“We vrolijkten elkaar op bij een blessure en waren blij bij een ieders kampioenschap" - Annelot Keur
De herinneringen die me het eerste te binnen schieten, is het college van Wim de Wit over imago en identiteit. Dit deed hij met volle overgave in zijn vele Ajax tenues eindigend in zijn Ajax boxer. En niet te vergeten de lessen van Frank van Weerdenburg, die ons wakker hield door ballen willekeurig de groep in te gooien, om ons een vraag te stellen. Na mijn studie vond ik het ook waardevol om als instroom-coördinator bij de Johan Cruyff Academy aan de slag te gaan, zodat ik mijn ervaring kon overbrengen aan potentiële student-sporters.
“Docent Frank van Weerdenburg hield ons wakker door een bal naar ons te gooien als hij een vraag stelde" - Annelot Keur
De 'harde' lessen die ik in die tijd geleerd heb – zowel op als buiten het veld – hebben me gebracht tot waar ik nu sta! Doorzettingsvermogen ontwikkelen, met tegenslagen leren omgaan, met elkaar voor één doel gaan, successen vieren, voor jezelf opkomen, communicatief vaardig zijn, van ieders ervaringen leren, creativiteit, in het diepe gegooid worden, leren op jezelf te vertrouwen: in mijn huidige werkzaamheden merk ik dat al deze lessen me goed van pas komen!
Johan Cruijff, de nummer 14, betekent veel voor mij. Hij heeft het voor mij mogelijk gemaakt om mijn studie en sport te combineren, mij kansen gegeven in de commerciële wereld en door al zijn wijze lessen is hij een groot voorbeeld voor mij.
Het bijzondere is dat nummer 14 mij altijd blijft volgen. Zo verhuisde ik en reed plots tram nummer 14 voor mijn huis, kreeg ik een nieuw telefoonnummer dat eindigde op nummer 14, startte ik op de 14de van de maand met mijn nieuwe baan, kreeg ik van Ajax bij mijn afscheid bij De Telegraaf het Ajax shirt met rugnummer 14. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, dit kan geen toeval zijn.
Via het Cruyff netwerk ben ik ook brand manager van Cruyff Classics geweest. Johan kon toen gelukkig nog bij een aantal evenementen aanwezig zijn. Ik heb er ontzettend mooie projecten mogen uitvoeren, zoals het opzetten van een Flagshipstore in Barcelona en de aanwezigheid van het merk tijdens de New York Fashion week.