Olympische Spelen Parijs 2024 - Johan Cruyff Academy
Sporters van Cruyff Education in Parijs voor de Olympische Spelen van 2024
26 juli 2024
Toekomstgericht onderwijs voor topsporters - deel 2 - Johan Cruyff Academy
Toekomstgericht onderwijs voor topsporters – deel 2
3 september 2024
Olympische Spelen Parijs 2024 - Johan Cruyff Academy
Sporters van Cruyff Education in Parijs voor de Olympische Spelen van 2024
26 juli 2024
Toekomstgericht onderwijs voor topsporters - deel 2 - Johan Cruyff Academy
Toekomstgericht onderwijs voor topsporters – deel 2
3 september 2024
parallax background

Sporters opleiden en Parijs 2024: de benadering van Cruyff Education

Sybrand Pietersma en Lukas Dorda, docenten van Cruyff Education, vertellen hun ervaringen bij het opleiden van de student-sporters die deelnemen aan de Olympische en Paralympische Spelen Parijs 2024

De Olympische en Paralympische Spelen van Parijs maken van 2024 een bijzonder academisch jaar voor de studenten van het academische netwerk van Cruyff Education. Meer dan 40 studenten van Cruyff Education (Johan Cruyff College, Johan Cruyff Academy en Johan Cruyff Institute samen), zullen de kans krijgen om deel te nemen aan de belangrijkste sportwedstrijd ter wereld. Dit evenement markeert niet alleen een mijlpaal in de sportcarrières van deze studenten, maar benadrukt ook de toewijding van Cruyff Education in het opleiden van sporters.

Parijs 2024 staat voor de ultieme uitdaging voor sporters, die hard trainen om het topniveau te bereiken dat nodig is om te concurreren op het meest prestigieuze sportpodium ter wereld. Dit voorbereidingsproces beperkt zich niet tot enkele maanden, maar beslaat meerdere jaren van toewijding, inspanning en opoffering. Cruyff Education blinkt uit in flexibiliteit en maatwerk, waardoor studenten die zich inzetten voor de Olympische Spelen optimaal kunnen presteren zonder hun studie te verwaarlozen. Het is een holistische benadering die zowel hun sportieve als persoonlijke en academische ontwikkeling omvat.

In dit artikel leggen Sybrand Pietersma, docent aan de Johan Cruyff Academy Amsterdam, en Lukas Dorda, directeur van de Online Programma's van Johan Cruyff Institute, hun ervaring en de uitdagingen uit bij het opleiden van topsporters.

Sybrand Pietersma: ervaring in het opleiden van Olympische sporters

Sybrand Pietersma is docent aan de Johan Cruyff Academy Amsterdam. Eerder werkte hij bij het Leo van der Kar Sportfonds, dat in samenwerking met het Nederlands Olympisch Comité NOC*NSF bijdroeg aan het topsportbeleid van Nederland en de ontwikkeling van Nederlandse sporttalenten. "Als docenten zijn we begripvol en ondersteunend wat betreft de sportverplichtingen van de studenten, terwijl we tegelijkertijd zorgdragen voor de kwaliteit van het hbo-onderwijs," legt hij uit.

Hoe is het om Olympische sporters in de opleiding te hebben?

Johan Cruyff Academy Amsterdam is de best vertegenwoordigde vestiging van het Cruyff Education netwerk op de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs. Onder de studenten en oud-studenten vinden we deelnemende sporters als Jessica Schilder (kogelstoten), Xena Wimmenhoeve (Nederlands damesrolstoelbasketbalteam), Floris Wortelboer (Nederlands heren hockeyteam), Maria Verschoor (Nederlands dames hockeyteam), Rinka Duijndam, Dionne Housheer en Bo van Wetering (Nederlands dames handbalteam), Noortje en Bregje de Brouwer (synchroonzwemmen), Roos Zwetsloot (skateboarden), Martina Wegman (kajak) en Alyson Annan (coach van het Chinese dames hockeyteam). Bovendien zal Rogier Dorsman zijn studie weer oppakken na de Spelen.

Wat mij het meest opvalt aan deze topsporters is hun ongelooflijke toewijding en concentratie. Ze hebben een buitengewone capaciteit om gefocust te blijven, niet alleen op de sport die ze beoefenen, maar ook op hun studie. Het is fantastisch om te zien hoe gemotiveerd ze zijn, hoe goed ze alles plannen en organiseren in een olympisch jaar, wanneer de druk en verwachtingen hoger zijn. Dit inspireert ons, als docenten, om dezelfde toewijding te tonen en het onderwijs flexibel en op maat te organiseren. We begrijpen de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd en passen ons, waar mogelijk, aan hun schema's aan.

Waarin blinkt Johan Cruyff Academy uit in de studiebegeleiding van Olympische sporters?

Bij Johan Cruyff Academy zien we de begeleiding van Olympische sporters als een gezamenlijk succes van goede coördinatie tussen docenten en studenten. Onze flexibiliteit en ons maatwerk in het curriculum zijn essentieel voor hun succes. We zorgen ervoor dat onze studenten hun academische doelen kunnen bereiken zonder hun sportieve ambities te compromitteren. De studenten zijn daarbij wel zelf verantwoordelijk voor de planning van hun studie, in overleg met onze adviseur Joyce van Kooten.

Hoe vieren jullie de successen van de student sporters?

Het Olympische jaar brengt een unieke sfeer in het docententeam van Johan Cruyff Academy Amsterdam. We zijn allemaal betrokken en trots op de prestaties van onze sporters. We publiceren alle sportieve successen in de app die het team gebruikt, en ze zijn een belangrijk en levendig onderwerp in de interne vergaderingen. Deze gedeelde trots en gemeenschapsgevoel verbindt ons en motiveert ons om het beste uit onszelf en onze studenten te halen.

Lukas Dorda: de benadering bij het online opleiden van Olympische sporters

Lukas Dorda is directeur van de online programma's van Johan Cruyff Institute. "Ik denk dat het vooral belangrijk is om de sporter te begrijpen, te weten welk proces ze doormaken tijdens de Olympische Spelen," legt Lukas uit. "Het is belangrijk om een open dialoog te behouden, goed naar hen te luisteren en proberen de sporters te helpen waar we kunnen."

Hoe beschrijf jij de benadering van Johan Cruyff Institute bij het opleiden van Olympische sporters?

Ik denk dat een van onze sterke punten is dat we weten wat het betekent om met sporters te werken. We zijn ons ervan bewust dat elke sporter, in dit geval Olympische sporters, door verschillende cycli gaat. De cycli van voorbereiding, kwalificatie en competitie. We zijn daarom erg attent op die cycli van de sporters, luisteren goed naar hen en proberen hen te helpen waar we kunnen. Tijdens de kwalificatierondes bijvoorbeeld, weten we dat ze volledig gefocust zijn op hun prestaties. Dan zijn we attent en staan we open om het opleidingsschema aan te passen, de datum van sommige cursussen te wijzigen, met de docenten te praten, om flexibiliteit te bieden.

Welke aspecten van het onderwijsprogramma beschouw je als het meest effectief voor de ontwikkeling van topsporters?

Een benadering die terugkomt in alle programma's die we aanbieden, is het idee van ‘learning by doing’ (leren door te doen). Sporters zijn over het algemeen meer verbonden met het praktische dan met het theoretische gedeelte. In het algemeen zijn sporters pragmatische mensen. Het is voor ons belangrijk om de studie-inhoud op de meest praktische manier aan te leren, zodat de studenten een concreet idee hebben van wat ze doen en het nut ervan inzien. Door te begrijpen wat het doel van de inhoud is, is het gemakkelijker om deze te begrijpen.

Hoe wordt de opleiding van de sporter aangepakt, met inachtneming van hun sportieve, persoonlijke en academische ontwikkeling?

Een van de belangrijkste voordelen is de ervaring die we hebben in het werken met sporters. Dit maakt dat we de situatie van Olympische sporters van dichtbij kennen, hun behoeften begrijpen en respecteren en hen daardoor goed kunnen helpen. Het organiseren en aanbieden van een gepersonaliseerd studieprogramma, dat rekening houdt met het proces dat ze doormaken tijdens de Olympische Spelen, is onderdeel van ons academisch voorstel.

Op welke manier wordt de filosofie van Johan Cruijff geïntegreerd in het opleiden van Olympische sporters?

Ik denk dat de filosofie van Johan Cruijff aanwezig is in wat ik noemde over het leren door te doen. We proberen ook het gebruik van het gezonde verstand, iets waar Johan Cruijff altijd voor stond, te bevorderen via het praktische gedeelte van de opleidingen. Het idee van goed luisteren en het ondersteunen en faciliteren van de studie zodat de Olympische sporters een duale carrière kunnen opbouwen, zit in het DNA van onze Cruyff Education. Johan zei altijd dat mensen die een passie hebben voor sport, degenen moeten zijn die sportorganisaties leiden. Daarom zijn we er trots op deze Olympische sporters op te leiden, zodat ze in de toekomst leiders in de sportindustrie kunnen worden.