Sportevenementen en competities bieden doorgaans uitstekende kansen voor topsporters om zich via de social media te profileren, maar door de coronacrisis heeft die wereld maandenlang nagenoeg stilgelegen. Toch is er ook goed nieuws te melden. Er zijn veel nieuwe initiatieven. Het
mediabewustzijn onder sporters nam toe en velen lieten zich van een
andere kant zien.
Thuissporten werd het 'nieuwe normaal' en dankzij de
kracht van social media - juist in een tijd waarin we zoveel online moeten delen - is de
interesse van merken in deze
influencers groter dan ooit.
We duiken in de wereld van social media en
influencer marketing door een aantal goede en minder goede voorbeelden aan bod te laten komen. Twee student-sporters van de
Johan Cruyff Academy, wielrenner
Oscar Riesebeek en amazone
Sanne Gouwenberg, delen hun persoonlijke ervaringen.
Sport & social media, een gouden combinatie?
De komst van social media heeft het voor sportclubs en sporters makkelijker gemaakt om zichtbaar te worden. Waar het vroeger voor veel sporters een uitdaging was om een sponsor te vinden of om rond te kunnen komen van zijn of haar sport, is dat sinds de komst van social media flink veranderd.
Sporters zijn merken geworden die zichzelf op verschillende manieren kunnen presenteren. Van
Cristiano Ronaldo tot
Alex Morgan en van
LeBron James tot
Usain Bolt, allemaal hebben ze flink geprofiteerd van de opkomst en groei van social media.
"Sporters zijn merken geworden die zichzelf op verschillende manieren kunnen presenteren"
Vroeger wisten sporters doorgaans pas na hun grootse prestaties de aandacht van adverteerders te trekken. Dat is nu al lang niet meer het geval. Schaatsers
Kjeld Nuis,
Jutta Leerdam - die ook studeert aan de
Johan Cruyff Academy Groningen - en
Suzanne Schulting, de hockeyers
Naomi van As en
Ellen Hoog, of Formule 1-coureur
Max Verstappen, zij hebben hun populariteit niet alleen te danken aan hun sportieve prestaties. De aanwezigheid op social media gaat vaak vooraf aan hun sportieve prestaties en het gaat lang niet altijd alleen over sport.
"Social media bieden sporters heel uiteenlopende mogelijkheden hun populariteit te vergroten"
De
relaties van Jutta Leerdam met
Koen Verweij en die van Kjeld Nuis met
Joy Beune, kregen flink veel aandacht op social media. En
Frenkie de Jong en
Matthijs de Ligt kregen er miljoenen volgers bij op social media na hun
opvallende transfers naar Barcelona en Juventus, waarmee ze interessanter werden voor merken. Zo zijn er nog vele voorbeelden te geven van sporters die op
verschillende manieren profiteren van de mogelijkheden die social media bieden.
Zoals
Johan Cruijff het ooit zei: ‘
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt’, en dit sluit natuurlijk mooi aan bij de bijdrage die social media leveren aan de zichtbaarheid van de sporters van nu. Veel sporters kunnen mede door hun
sponsordeals of
samenwerkingen met merken beter leven van hun sport, wat ook bijdraagt aan hun sportprestaties.