Amber Verspaget - Ontwikkelingen in vrouwenvoetbal, vanuit het perspectief van een voetbalster
Ontwikkelingen in vrouwenvoetbal, vanuit het perspectief van een voetbalster
1 oktober 2020
Amsterdam en de opkomst van de ongebonden sporter - Johan Cruyff Academy
Amsterdam en de opkomst van de ongebonden sporter
1 december 2020
Amber Verspaget - Ontwikkelingen in vrouwenvoetbal, vanuit het perspectief van een voetbalster
Ontwikkelingen in vrouwenvoetbal, vanuit het perspectief van een voetbalster
1 oktober 2020
Amsterdam en de opkomst van de ongebonden sporter - Johan Cruyff Academy
Amsterdam en de opkomst van de ongebonden sporter
1 december 2020
parallax background

Voor ondernemen en wielrennen geldt: Van tegenwind word je sterker

Jochem Hoekstra combineerde wielrennen met de Johan Cruyff Academy en is nu als ondernemer werkzaam voor Salespierence, een bedrijf dat sales talenten bij bedrijven plaatst

“Voor mij is ondernemen de nieuwe topsport. Je moet er vol voor gaan!”, aldus Jochem Hoekstra, want “half ondernemer zijn, dat werkt niet, net zomin als half wielrenner zijn”. Jochem is recent afgestudeerd aan de Johan Cruyff Academy Groningen, waar hij zijn hbo-studie Sportmarketing combineerde met een loopbaan in het wielrennen. Hij is met topsport gestopt, maar als ondernemer voor Salespierence heeft hij een nieuwe drive gevonden. “Om op een bepaald niveau te komen, moet je er veel voor doen, maar nog meer voor laten”, aldus Jochem, die in dit interview ingaat op ondernemerschap en de parallellen met wielrennen op topniveau.

Wat betekent ondernemen voor jou?

Ondernemen betekent voor mij vooral het opbouwen van iets waar je in gelooft, iets wat echt van jezelf is en waar je trots op bent. Je neemt een bepaald risico, maar je gelooft in het concept. Samen met je collega’s beleef je er ook veel plezier aan en ga je er vol voor, richting de toekomst.

"Toen we het idee kregen, liet het me niet meer los" - Jochem Hoekstra

Ik heb altijd gezegd dat ik wat voor mezelf zou willen beginnen, maar alleen als ik er echt in geloof. Toen we het idee kregen voor Salesperience, liet het mij gewoon niet meer los. Toen wist ik: dit moeten we echt gaan doen! Ondernemen op zich heb ik nooit als doel gezien.

Haal je uit ondernemen hetzelfde als uit wielrennen?

Een koers is fysiek en mentaal erg intensief. Zeker in klassiekers zit je soms 5 uur lang op de top van je kunnen. Als je dan als eerste de lijn passeert, geeft dat een enorme euforie! Dat gevoel is echt onbeschrijfelijk. Ik kan er nog kippenvel van krijgen, als ik het erover heb.

“De euforie als je wint is onbeschrijfelijk” - Jochem Hoekstra

Ik denk dat ik dat nergens anders ga ervaren. Maar dat is ook niet erg. Ik ben blij dat ik het heb meegemaakt. Van het wielrennen neem ik veel mee: de discipline, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en de focus op beter worden. Dat komt nu ook goed van pas.

“Mensen geloven in ons concept. Net als bij wielrennen gaan we ervoor!” - Jochem Hoekstra

In ondernemen is het gaaf om te zien, dat je als jong bedrijf stappen maakt en dat mensen in je bedrijf en concept geloven. Ook het aangaan van nieuwe samenwerkingen, geeft veel voldoening. Ik vind het gevoel dat je niet weet waar het gaat eindigen ook wel lekker. Net als in het wielrennen, gaan we er voor! Want we geloven erin, dat wij bedrijven aan goede sales talenten en professionals helpen!

Top 10
Eigenschappen Ondernemers

  • Passie en gemotiveerd zijn
  • Risico's durven nemen
  • Zelfvertrouwen
  • Zelfdiscipline om hard te werken
  • Aanpassingsvermogen en flexibiliteit
  • Creativiteit
  • Netwerken
  • Goed plannen
  • Overtuigingskracht
  • Goed met geld kunnen omgaan

Wat vind je van deze top 10 met ondernemerseigenschappen?

Ik denk dat je als ondernemer per definitie gemotiveerd moet zijn en risico’s moet durven nemen. Vaak ben je te bang. Dan moet je niet te veel nadenken over ‘als’. Je moet gewoon op pad gaan en met mensen en potentiele klanten in gesprek gaan. Want binnen gebeurt er niks.

“De meeste ideeën vind je buiten” - Jochem Hoekstra

Natuurlijk moet je wel goed nadenken over wat je doet, maar de meeste ideeën vind je buiten en hoor je van andere mensen. Zeker als sporter heb je al vaak een redelijk groot netwerk. Gebruik dit netwerk!

Zelfdiscipline en hard werken zijn - vind ik - de belangrijkste eigenschappen in die lijst. In mijn ervaring is doorzettingsvermogen altijd een goede basis om doelen te bereiken. Er komen altijd momenten dat je denkt: hoe moeten we dit allemaal doen? Dat zijn vaak de momenten dat je stappen gaat maken en door moet zetten. Als je ergens in wilt uitblinken, moet je er veel voor doen en er veel energie en tijd in steken.

Verder denk ik niet dat je alle eigenschappen hoeft te hebben. Sterker nog, ik geloof niet dat er mensen zijn die al deze eigenschappen hebben. Mensen die creatief zijn en goed kunnen netwerken, zijn vaak niet de beste planners, en andersom.

Mis je ondernemerseigenschappen in de top 10?

Je moet samenwerking zoeken met mensen die je aanvullen op bepaalde punten. Als je bijvoorbeeld niet goed met geld kan omgaan, dan moet je iemand zoeken die dat wel kan. Ik mis dus zelfkennis en teamwerk. Wielrennen lijkt misschien een individuele sport, maar dat is het helemaal niet. Mijn mooiste wielren prestaties had ik ook aan het team te danken! Dat is met ondernemen net zo.

“Mijn mooiste wielren prestaties had ik ook aan het team te danken” - Jochem Hoekstra

En ik mis onzeker zijn! Als ik als wielrenner niet zeker was, dat ik goed genoeg was voor een belangrijke wedstrijd, dan kon ik net een stapje extra doen in de trainingen. Dat zorgde er dan voor dat ik met meer zelfvertrouwen aan de start stond.

“Juist als je onzeker bent, ontstaan vaak de mooiste dingen” - Jochem Hoekstra

Ik zou zelfvertrouwen en onzekerheid daarom willen omwisselen. Zelfvertrouwen is fijn, maar onzeker zijn is waardevoller. Op bepaalde momenten moet je uiteraard vol zelfvertrouwen zijn, maar juist in de tijden dat je onzeker bent, ontstaan de beste dingen. Het zorgt er bij mij voor, dat ik nog harder ga werken als ik mijn onzekerheden onderken en overwin.

In de video (1’43) met sales tips gaat professor Willem Verbeke in op de waarde die onzekerheid kan hebben bij de ontwikkeling van je vaardigheden. Hij benoemt het als schrik en angst. Wij werken met het ExploreMe programma, waar hij een belangrijke bijdrage aan heeft geleverd.

Wat is de core business van jullie bedrijf?

Wij horen te vaak: ‘Sales is simpel. Iedereen kan in sales werken, als je maar een vlotte babbel hebt’. Maar dat is onjuist. Sales is een vak. Sales talenten zijn niet alleen slim, zelfstandig, ambitieus en vastberaden, maar beschikken ook over een grote dosis empathisch vermogen. Mensen kopen van mensen en niet van bedrijven!

Als het bij sales alleen zou gaan om hoe snel mensen hun portomonnee trekken – de platte verkoop – dan zou ik er snel op uitgekeken zijn. Er zijn vaardigheden die je kan leren en verbeteren. In sales gaat het meer om een adviserende rol. Dat vergt tijd en investering. Wij willen klanten daarmee helpen.

Quick Fact


Jochem Hoekstra is Salespierence gestart met twee oud-studiegenoten van de Honours Sales Business School STIP: Jan Rozema en Niek van der Meulen, die ook is afgestudeerd aan de Johan Cruyff Academy Groningen, waar hij zijn studie met ijshockey combineerde. De drie compagnons hebben één ding gemeen: een passie voor ondernemen en sales.

Salesperience sponsort ook sport, door lid te zijn van de business club van het Groningse Donar, via het programma start-up assist, dat als doel heeft elkaars expertise en netwerk te delen.

Hoe hebben jullie de onderneming ontwikkeld?

Op de Johan Cruyff Academy waren we veel bezig met sales. Je traint je sales vaardigheden, maar we hadden het er ook over hoe dingen anders en beter kunnen. Daarnaast kregen we vragen van bedrijven. Dan ga je met mensen en bedrijven in gesprek. Zo kwamen we er achter, dat er een behoefte is aan de juiste sales professionals.

De rol van sales verandert. Sales is niet langer het verlengde van het marketingbeleid. Sales is de spil in het klantwaarde proces. Een sales professional is de intermediair tussen klant en organisatie, iemand die moet optreden als een informeel leider, partijen moet samenbrengen, om de klant en organisatie op één lijn te brengen.

“Sales is de spil in het klantwaarde proces" - Jochem Hoekstra

Veel bedrijven weten vaak niet hoe ze aan goede sales mensen moeten komen. Ze houden zich liever bezig met hun kerncompetenties, of ze hebben te weinig kennis om goed gekwalificeerd personeel te vinden. Daar helpen we bij.

“Uiteindelijk wil je altijd kwaliteit leveren, vanuit je eigen kracht" - Jochem Hoekstra

Zeker in het begin hadden we het er vaak over: Wat willen we precies bieden? Welke kant gaan we op? Uiteindelijk wil je altijd kwaliteit leveren, vanuit je eigen kracht. Veel van die punten worden ook vanzelfsprekend, als je ze toepast in de praktijk.

We begonnen met weinig, maar we hadden wel een visie op sales. Toen we potentiële klanten gingen benaderen, kwamen daar een aantal mooie samenwerkingen uit. Die samenwerkingen gingen we aan op basis van wederzijds vertrouwen, doordat onze visie die bedrijven aansprak. Eigenlijk doen we dit nog steeds zo. Ik zou dan ook alle startups willen adviseren, om een duidelijke visie te ontwikkelen!

“We konden samenwerkingen aangaan omdat onze visie aansprak" - Jochem Hoekstra

Natuurlijk klinkt het makkelijker dan het is. Niet alles gaat zoals je bedenkt. Die dingen gebeuren. Het is dan beter daar zo snel mogelijk een punt achter te zetten. Van tegenwind word je sterker!

Welk businessmodel gebruiken jullie hierbij?

Omdat Salesperience een kleine interne omgeving heeft - het is een startup - past het businessmodel Canvas het beste bij ons. Canvas beschrijft hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.

Het model bestaat uit negen bouwstenen waaruit een organisatie bestaat: klantsegmenten, waardepropositie, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, key resources, kernactiviteiten, key partners en de kostenstructuur.

Deze negen bouwstenen laten de logica zien hoe een bedrijf geld wil verdienen. Ze zijn gebaseerd op de vier hoofdgebieden van een onderneming, namelijk: klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid.

Was je als wielrenner ook ondernemend bezig?

Ja, eigenlijk wel. Als wielrenner ben je ook vaak op jezelf aangewezen. Je bent zelf de baas, als je niet traint, dan word je die dag ook niet beter. In het wielrennen - en in topsport in het algemeen - komt het je ook niet aanwaaien. Door te focussen op je doelen om een betere wielrenner te worden, komen die steeds dichterbij.

Op het moment dat je iets bereikt waar je echt keihard voor gewerkt hebt, is dat onbeschrijfelijk. Ik ga dat nooit vergeten. Ik hoop dat ik dat ook in mijn maatschappelijke carrière ga bereiken!

Heb jij inderdaad je studie opgepakt als een ondernemer?

Jazeker! Als topsporter moet je de studie in eigen handen nemen. Niemand vertelt je dat je moet gaan studeren.

“Ik moest zelf met oplossingen en suggesties komen om alles te halen. Dat doe je als ondernemer ook” - Jochem Hoekstra

Deadlines waren vaak flexibel, maar uiteraard moest het werk wel afkomen! Het team van de Johan Cruyff Academy Groningen heeft me daar altijd bij gecoacht, vooral als er maatwerk geleverd moest worden. Eén van de voorwaarden was dan wel, dat ik zelf met oplossingen en suggesties moest komen, om alle vakken te halen en voortgang te boeken. Dat is wat je als ondernemer ook doet.

Hoe gaan jullie voort, naar de toekomst toe?

Door de coronacrisis hebben we gezien dat er veel thuis gewerkt kan worden en dat er ook veel meetings online kunnen. Ik denk dat we dit steeds meer gaan zien. De sales buitendienst zal echt wel blijven, persoonlijk contact blijft belangrijk, maar de offline besprekingen en presentaties zullen steeds meer online gehouden worden. Hier moeten de sales professionals ook op berekend zijn.

Wij zijn erg kritisch op de bedrijven waarmee we samenwerken. We vinden namelijk dat de beste talenten en professionals, de beste en meest ambitieuze bedrijven verdienen. Daarnaast focussen wij ons met Salesperience op de business to business sales.

“We begeleiden talenten bij de eerste stappen in hun sales carrière” - Jochem Hoekstra

Wij werken daarom, in een vroegtijdig stadium, samen met jonge talenten. We helpen ze aan mooie opdrachten en begeleiden hen bij de eerste stappen in hun sales carrière. Dit is uniek en wij werken daartoe samen met de honours sales business school, waar veel kennis aanwezig is. Door bedrijven ook bij dit ontwikkelingsproces te betrekken, krijg je een sterke combinatie tussen drie partijen.

Door vervolgens zowel goed naar de kandidaten als de bedrijven te luisteren, naar wat ze willen en waar ze naar op zoek zijn, kunnen wij een goede match maken. Het gaat hierbij niet om de beste sales persoon voor de organisatie, maar vooral om de juiste!

'Sales is heel simpel. Maar de praktijk leert dat de juiste sales mensen vinden, allesbehalve simpel is' (website Salesperience). Wat vind Jochem van de uitspraak van Johan Cruijff?

Voetballen is simpel. Maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen

"Het mooie van de uitspraken van Johan Cruijff vind ik, dat je er even over na moet denken. Ik denk niet dat veel zaken makkelijk zijn, maar dat we het voor onszelf soms te moeilijk maken. Toen ik als wielrenner begon, deed ik dit ook. Door veel wedstrijden te rijden en vooral ook veel fouten te maken, kwam ik erachter wat ik wel en niet moest doen. Ik kon pas simpel wedstrijden rijden, toen ik doorhad hoe het vooral niet moest! Ik denk dat dat met veel zo is. Je kan het pas simpel houden, als je weet hoe het werkt. Hier kom je alleen achter door te leren."