“Vroeger was marketing voor mij vrij vaag. Ik zette bepaalde middelen en kanalen in omdat ‘iedereen dat deed’. Maar toen de zoekmachines op internet hun intrede deden, waardoor de
online marketing en search-engine optimization een enorme ontwikkeling doormaakten, veranderde voor mij het spel helemaal”, aldus
Dirk Tuip die hbo Sportmarketing aan de
Johan Cruyff Academy studeerde en dat destijds combineerde met zijn handbalcarrière. "Ik raakte er door
gefascineerd, want dankzij zoekwoordenanalyse kon je ineens zien wie waar behoefte aan had, hoeveel er daarvan naar je website gingen en hoeveel van die websitebezoekers converteerden tot klanten.” Dirk Tuip is tegenwoordig eigenaar van
SearchUser, B2B marketing automation.
"Dankzij de zoekmachines was marketing niet meer vaag en daardoor veranderde het spel helemaal" - Dirk Tuip
In de jaren negentig deden bedrijven als
Google hun intrede als eenvoudige maar uiterst effectieve zoekwoordenmachines. Google heeft zich ontwikkeld tot een machtig bedrijf dat via platforms als YouTube, Gmail en Maps – om er maar een paar te noemen – een
heus imperium heeft opgebouwd. En er zijn meer van dergelijke grote platforms. De ontwikkelingen bieden online marketingbureaus ongekende mogelijkheden en uitdagingen.
"Het leek ook op sport, want je kon nu afgerekend worden op resultaat" - Dirk Tuip
“Het leek ook op sport”, zegt Dirk, “want je kon nu letterlijk afgerekend worden op resultaat en
duidelijk zien wie daarvoor verantwoordelijk was. Je hoefde je manager niet meer over te halen op een gevoel, maar je kon de
exacte kosten per lead, of zelfs per klant, verantwoorden”, aldus Dirk
Voordat we hier op ingaan, welke impact heeft de Coronacrisis op online marketing?
De
Coronacrisis heeft het spel uiteraard danig veranderd. De eerste schokgolf in de marketing- en mediawereld was de
plotselinge stilstand van sectoren die dicht moesten: de horecabranche, de evenementenindustrie en veel educatieve bedrijven zoals trainingsbureaus.
Mediabudgetten voor Google, Linkedin en Facebook gingen per direct
on-hold en dat maakt ook dat die niet meer beheerd moeten worden.
"Je ziet tijdens de Coronacrisis dat de generatie van leads er vaak wel is, maar dat sales lastig blijft" - Dirk Tuip
"De tweede schokgolf waren de
industrieën die daar direct omheen werken. Dat zijn er meer dan je misschien denkt: Cateringbedrijven, standbouwers, verhuurbedrijven, reclamebureaus die veel doen in evenementen, maar ook bijvoorbeeld de schoonmaakbedrijven die veel in
hospitality zitten. Wij zijn vooral in B2B actief en daar zie je dat de generatie van
leads er vaak wel is, maar dat
sales doorgaans lastig is, omdat veel bedrijven gedwongen thuiswerken. Natuurlijk kun je een hoop online doen, maar als je bedrijf normaal vijf salesmedewerkers onderweg heeft die langlopende contracten afsluiten, dan kun je je voorstellen dat de impact enorm groot is."
Wat kun je qua online marketing tijdens de Coronacrisis wel doen?
Als marketingbureau proberen we onze klanten te helpen met een
corona-marketing protocol, waarin we aangeven wat je kunt doen tijdens de Coronacrisis met je marketingactiviteiten. Juist nu is het tijd je
aanpak te moderniseren om
goed voorbereid te zijn als de maatregelen verder versoepelen. Hiervoor hebben we een
e-book over online marketing in crisistijd uitgebracht, waarin we aan klanten voorstellen te focussen op:
- 'Quick wins' tijdens de Coronacrisis.
- Verzamelen van leads in deze onzekere tijd.
- Je website optimaliseren, om goed voorbereid te zijn als services normaliseren.
- Analyseren van de huidige klanten-database op mogelijk kansen.
- Verbeteren van de 'Marketing Automation' om services verder te personaliseren.
"Door de crisis is de online concurrentiedruk afgenomen en dat biedt ook kansen" - Dirk Tuip
Wij hebben een aantal klanten die de
Coronacrisis juist gebruiken om zich
beter te positioneren, omdat de concurrentiedruk in bijvoorbeeld Google, Facebook en Linkedin echt is afgenomen. Dit vertaalt zich in flink lagere kosten per klik,
lagere CPM's en uiteindelijk in een hoop gevallen ook in lagere kosten per conversie.