Twintig jaar zijn er inmiddels verstreken en de
missie van Johan Cruijff is nog steeds de focus van wat nu een internationaal, educatief Cruyff netwerk is, dat naast Johan Cruyff Academy bestaat uit
Johan Cruyff Institute (Masters en postdoctorale studenten) en
Johan Cruyff College (mbo). Johan Cruyff Academy maakt deel uit van drie hogescholen, die altijd veel waarde hebben gehecht aan sportgericht-onderwijs van hoge kwaliteit. De sporters volgen een vierjarig, voltijds hbo-studieprogramma in sportmarketing, een afstudeerrichting van Commerciële Economie. Het
programma is 100% gericht op sport, waarbij de kennis, vaardigheden en ervaringen van student-sporters in de sportwereld zijn geïntegreerd in het curriculum.
De student-sporters leren hun
studie als ondernemers op te pakken, waarbij de opgedane kennis direct vertaald kan worden naar de (sport)praktijk. De programma's zijn geaccrediteerd door de
Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO), die in het verleden een bijzonder keurmerk heeft toegekend aan het programma in Amsterdam en de
begeleiding van topsporters als ‘excellent’ heeft beoordeeld.
De groep student-sporters uit 1999 was de eerste groep die destijds aan een nieuw, innovatief project begon: hun topsport combineren met een voltijd studie. De afgestudeerden van toen zijn nu halverwege hun professionele loopbaan. Ze hebben een schat aan ervaring opgedaan in hun specifieke vakgebied en dankzij die expertise zijn ze vandaag de
opinieleiders in sportmarketing en aanverwante sectoren.
We
interviewden een diverse selectie van tien alumni van het eerste uur die in de sportmarketing en diverse verwante sectoren werkzaam zijn. Tijdens dit academisch jaar zullen we
elke maand een artikel publiceren met één van hen: